امور بین الملل

روش‌های اصلاحی در سیستم آموزشی فنلاند

 در هزاره جدید، فنلاند شهرت‌ جهانی‌ را در داشتن بهترین سیستم آموزشی به دست آورده است. عوامل بسیاری در این موفقیت سهم داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به نیروی تدریس که به‌خوبی آموزش‌دیده‌ است اشاره کرد. اما جنبه‌های دیگری از خط‌مشی‌ها و فعالیت‌های آموزشی این کشور می‌تواند مایۀ تعجب افرادی شود که درجاهای دیگر زندگی می‌کنند. علی‌رغم‌ اینکه دانش‌آموزان فنلاندی در آزمون‌های بین‌المللی نظیر PISA نمرات بسیار بالایی کسب می‌کنند، فنلاند دارای اندازه‌های مسئولیت خارجی (EAM)بسیار پایینی است . معلمان زمان کمتری را در کلاس نسبت به سایر کشورها می‌گذرانند.

تغییرات انقلابی در آموزش و پرورش فنلاند

همیشه نام فنلاند خوش درخشیده است. موفقیت دانش‌آموزان فنلاندی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD و در آزمون‌های جهانی از جمله PISA (برنامه بین‌المللی ارزشیابی دانش‌آموزان) نشان از کارآمدی نظام آموزشی‌ای دارد که کودکان و نوجوانان فنلاندی در آن پرورش یافته‌اند.

آغاز سال تحصیلی در کشورهای آسیایی

پانا گزارش می دهد

آغاز سال تحصیلی کشورهای مختلف در قاره آسیا   

تفاوت های اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و جمعیتی سبب شده است تا مدارس در کشورهای مختلف در ماه های متفاوتی آغاز به کار کنند.

۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهریور ساعت 07:08

فرهنگ جدید ارزیابی تحصیلی در فرانسه

نظام آموزشی فرانسه از پانزده سال پیش تا کنون تغییر و تحولات گسترده ای را به خود دیده است. شکل گیری دیپلم فنی – حرفه ای، ارزیابی های گسترده در سطح کشوری، تغییر و تحولات فراوان مدارس، توسعه ی تکنولوژی های آموزشی و نواوری های جدید . . . متخصصین در این زمینه چه نقطه نظری دارند؟ در این گفتگو به بخش از سئوالات پاسخ داده شده است.

نظام آموزشی در کشور مجارستان

ساختار نظام آموزشی در کشور مجارستان:

 تحصیلات ابتدایی از 6 سالگی آغاز می شود وشامل دو دوره 4 ساله می باشد .دوره دبیرستان در دو نــــوع مدارس آموزشی و مــــدارس حرفه ای ارائه میگردد که خود این مدارس نیز چند نوع برنامــه آموزشی ارائه می دهند که طول دوره بین 4-6 سال می باشد. مدارس متوسطه آموزشی (gymnazium Academic secondary schools) یکسری دروس وآموزشهای عمومی بین 4-8 سال ارائه می دهند در مدارس متوسطه حرفه ای Szakkozepiskola ومدارس حرفه ای Szakiskola آموزشها در زمینه علوم انسانی ،فنی کشاورزی وخدمات می باشد .در مدارس متوسطه حرفه ای آموزشهای عمومی در 4 سال اول دوره منجر به اخذ گواهی
Erettsegi bizoyitvany می شود ودر مدارس حرفه ای آموزشهای عمومی پس از 4 سال اول دوره علاوه دروس فنی ارائه می شود. درمدارس حرفه ای  مدرکی ارائه نمی شود وسطح آن از نظر علمی پایین ترا از مدارس متوسطه حرفه ای است.

برنامه درس تربیت بدنی در آلمان

از آنجایی که نظام آموزشی آلمان بر طبق نظام فدرال اداره می‌شود و تدوین برنامه درسی در آن به عهدة مراکز ایالتی است، تحقیق حاضر بر روی برنامه درسی تربیت بدنی یکی از استانهای این کشور یعنی استان هسن متمرکز است. استان هسن از استانهای مرکزی آلمان است و مرکز آن شهر ویسبادن تقریباً در مرکز کشور آلمان قرار دارد. فرانکفورت نیز که یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای آلمان است در این استان قرار دارد. 

نظام آموزشی در روسیه

نظام آموزش و پرورش در فدراسیون روسیه به عنوان یک زنجیر پیوسته از سطوح و مراحل مختلف آموزشی است . تحصیلات متوسطه عمومی قلب نظام آموزشی کشور است که پس از آموزش متوسطه پایه و آموزش ابتدایی ارائه می گردد. مقطع تکمیلی متوسطه نیز در ادامة تحصیلات متوسطه پایه به علاقه مندان ارائه می گردد.

نظام آموزشی در هند

نظام آموزشی در هند به سبب تنوع ادیان، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم از ویژگیهای خاصی برخوردار است. استاد احمد صافی در مطالعات خود به این مهم پرداخته است که ذیلا از نظر شما فرهیخته گرامی می گذرد.

ساختار نظام آموزشی در کانادا

نظام آموزشی و ساختارآن درایالات و قلمروهای کانادا به کلی با یکدیگرمتفاوت اند.اما به طورکلی میتوان گفت نظام های آموزشی کشورکانادا ازیک دوره پیش دبستانی با مدت زمانی1تا2سال؛مقطع آموزش ابتدایی با مدت زمان 5 تا 8 سال و مقطع آموزش متوسطه، تا پایان پایه12تحصیلی تشکیل شده است .

نظام های آموزشی در یک نگاه

امروزه کشورهای مختلف جهان از ساختارهای آموزشی متفاوتی برخوردار می باشند که طبیعتاً ساختارهای فوق در هرکشوری بنا بر سیاست ها، برنامه ها و اهداف مورد نظر آن کشور متفاوت می باشد. دراین میان، تلاش براین است که نظام آموزشی هر یک از کشورها با تحولات اجتماعی و پیشرفت های فرهنگی متناسب با قرن بیست و یکم هم گام گردد و از سویی دیگر، هماهنگی های لازم بین برنامه های آموزشی و بازار کار در حوزه های مختلف خدماتی، صنایع، کشاورزی، بازرگانی و غیره برقرار گردد.