« دین مبین اسلام» بر نگاه اَحسَن به پدیده ها تاکید دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های بزم اندیشه با محوریت «رابطه اخلاق و هنر؛ با نگاهی به کتاب‌های درسی» صبح روز یکشنبه 25 تیرماه 96 با حضور حسن بلخاری رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. 

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت ساحت تربیت زیبا شناختی دانش‌آموزان، اظهار داشت: باید مطالب را به بهترین شکل به دانش‌آموزان ارایه کنیم.

وی نگاه اَحسَن به پدیده ها، نگاه اَحسَن به آموزش، نگاه اَحسَن به پرورش را از مظاهر تعلیم و تربیت اسلامی برشمرد و اضافه کرد: ما فطرت را در تقویت غرائز به کار می‌گیریم، اما در خور اَحسَن، به فطریات توجه نمی‌کنیم و در روابط اجتماعی، نگاه اَحسَن نداریم؛ ضمن اینکه در مقوله‌های اجتماعی همیشه از زاویه نداشتن‌ها نگاه می‌کنیم. در واقع نه تنها دروندادها، فرایندها و بروندادها باید اَحسَن باشد که برآیندها نیز باید اَحسَن باشد.

دکتر محمدیان با انتقاد از افرادی که برای ارضای تمایلات نفسانی خود بسیاری از داشته ها و خوبی های خود یا جامعه را نادیده می گیرند، اضافه کرد: میل به خلود و جاودانگی، امری فطری است. اما برخی با کج سلیقگی نام خود را روی کتیبه هایی که ارزش تاریخی دارند یا تنه درخت می نویسند و به آن ها آسیب وارد می کنند.

وی هنر و زیبا شنختی را یکی از ساحت های یادگیری دانست که در برنامه درسی ملی مورد توجه قرار گرفته و تاکید می کند؛ محتوای کتب درسی باید با بهترین و جذاب ترین شیوه تدوین و تالف شود تا برای دانش آموزان جاذبه داشته باشد.

در ادامه دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز تصریح کرد: رسالت آموزش، انتقال یافته‌ها و دستاوردهای بشری است .

وی با طرح این پرسش که آیا هنر متعلق به آموزش است یا پرورش، گفت: نه تنها فلسفه هنر در آموزش و پرورش بلکه حکمت هنر در جامعه علمی ما غریب و مهجور است.

بلخاری خاطر نشان کرد: کار پرورش الزاماً پیراستن نیست؛ بلکه آراستن است و این پرسش مطرح است که در کتاب درسی هنر را باید در ساحت آموزشی و یا درحوزه پرورشی بیان کنیم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.