یکی از برنامه های راهبردی دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای ، تلاش برای تصویب سند طراحی مفهومی در دوشاخه فنی وحرفه ای و سامان بخشی آموزش های شاخه کار دانش است.به همین منظور آقای حسن آقابابایی مدیر کل دفترتالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در سیصد و ششمین جلسه کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی که روز دوشنبه 8 آبانماه در این شورا برگزار شد به تبیین ابعاد مختلف این طرح و آسیب شناسی وضع موجود آموزش های فنی،حرفه ای ومهارتی پرداختند.
آقای امانی طهرانی دبیر کل شورای عالی در این جلسه بیان نمودند که باید یک راهکار منسجم، منعطف و دارای شمولیت بیشتر برای این رشتهها طراحی و اجرایی شود. مدیریت یک پارچه به این رشتهها فرصت رشد و شکوفایی بیشتری می دهد. بنابراین وجود مدیریت یکپارچه، منسجم و متناسب با نیاز بازار کار و جامعه میتواند تاثیرگذاری رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را دو چندان کند.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی فنی وحرفه ای و کاردانش ضمن اشاره به خلاصه تبیین سند طراحی مفهومی، وضعیت آموزش های مهارتی حال حاضر را تشریح کردند. از جمله موارد مهمی که ایشان مطرح نمودند تراکم و بیشینه جمعیتی هنرجویان در تعداد محدودی از رشته های این دوشاخه بود. بطوریکه در شاخه فنی وحرفه ای بیش از نیمی از هنرجویان در 6 رشته و در شاخه کار دانش در ده رشته به تحصیل اشتغال دارند واز طرفی این در همین دو محدوده رشته ها، دوشاخه همپوشی محتوایی نیز دارند! ایشان سامان بخشی دو شاخه فنی وحرفه ای وکاردانش و تصویب سند طراحی مفهومی را راهکاری برای برون رفت از ضعف تجهیزات و سخت افزار مورد نیاز، کمبود نیروی انسانی و عدم کیفیت آموزش های مهارتی فعلی اعلام کرد.
همچنین در این جلسه اعضای کمیسیون به بررسی «سند مفهومی شاخه های فنی و مهارتی(فنی و حرفه ای و کاردانش)» و چالشهای کلان آموزش و تربیت فنی و حرفهای و کاردانش از جمله نیاز بازارکار، نوع آموزش، جذابیت، منزلت و جایگاه پرداختند.
لینک شورای عالی آموزش و پرورش