جستجو
شنبه 1404/09/15 ساعت 14:55
lead
flag
Main » تازه ها » جزئیات Property
  

روان‌شناسي يادگيري و طراحي ساختمان مدارس ابتدايي

فصلنامه رشد آموزش هنر در جديدترين شماره خود به بررسی طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی یادگیری پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش هنر از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد.

در بخش «هنر گام دومی»، مطلبی با عنوان انتقاد کن ولی راه حل بده به بررسی اخلاق هنرمندانه در مسیر رشد و سعادت جامعه متعهد پرداخته است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «اگر بپذیریم که انسان برای رشد کردن آفریده شده و ذره‌ذره و گام به گام در حال بزرگ شدن است، پس هر بنی‌بشری روی این کره خاکی، نسبت به رشد خود و جامعه‌اش مسئول است. آن موقع بحث چیستی، چرایی و چگونگی این مسئولیت پیش می آید. سنگین‌ترین بارها بر دوش انسان و اساسی‌ترین رسالت‌های انبیا هم اگر با رنگ و بوی هنری عرضه نشوند بر دل نمی‌نشینند و روی زمین می‌مانند.»

در بخش «انسان، محیط و زندگی» طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روان‌شناسی را بررسی شده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «مدرسه‌ها تنها برای یادگیری و آموختن نظریه‌‌ها و عقاید نیستند؛ بلکه در فهم و ادراک هر چیز، به ویژه مناسبت‌ها و روابط بین انسان و اجتماع و طبیعت نیز نقش ایفا می‌کنند. پس این سوال که «‌آیا رابطه بین طراحی فضاهای آموزشی با میزان یادگیری در این فضاها وجود دارد؟» می‌تواند این فرضیه را دنبال داشته باشد که ساخت مدرسه به عنوان یک سلول جدا از اجتماع باید به کلی کنار گذاشته شود و همه کسانی که به طراحی فضاهای آموزشی می‌پردازند به مدرسه یا آموزشگاه به عنوان سازه‌ای درون جامعه و در پیوند با آن نگاه کنند.» بر این اساس، تحقیقی با عنوان یادگیری و طراحی با هدف تحلیلی بر نظریه‌های روان‌شناختی در مواجهه با رویکردهای معماری مدرسه‌ها و تقویت نقش این فضاها در یادگیری و آموزش دانش‌آموزان در جدیدترین شماره رشد آموزش هنر منتشر شده است.

شكل پوشاك و تنوع آن در كم و زيادي يا بلندي و كوتاهي، تابع وضعيت اقليمي هر سرزمين است. بر همين اساس، در فلات ايران انواع پوشاك وجود دارند كه در كمتر سرزميني شبيه آن موجود است. كشور ما با داشتن بيش از 300 نوع پوشاك مردانه و زنانه سرمايه‌اي كم نظير دارد. يك نگاه كلي به پهنه اين سرزمين روشن مي‌كند مردم اين مرز و بوم تا چه حد در توليد پوشاك سليقه به خرج داده‌اند.

در اين شماره از رشد هنر و در حوزه «جغرافياي هنر» در مطلبي با عنوان سفر در حوالي گيل، استان گيلان به عنوان نمونه بررسي شده است. در اين مطلب مردم‌شناسي، جغرافياي تاريخي، پوشاك، الگوهاي لباس زنان و مردان، صنايع دستي و نقوش سنتي استان گيلان بررسي شده‌اند.

اندر احوالات ایام تابستان و آموزش هنر به دانش‌آموزان؛ بررسی نقش هنرمندانه مشاوران مدرسه‌ها؛ بررسی حسن‌ وضع در سوره حمد؛ جهان‌وطنی و آفرینش‌های هنری؛ نمایش آپارتمانی؛ ماجرای 6 کوچولو؛ واضح صحبت کنیم؛  مصاحبه با «مرضیه قاسم‌پور بروجنی» و «جمال عرب‌زاده»؛ بررسی هنرهای آوایی در روزهـای محـرم؛ مصاحبه با مریم کاظمی؛ جستاری در فرهنگ ایرانی، تاریخ و پوشاک منطقه گیلان؛ تحلیل رابطه بین روش‌های آموزش درس فرهنگ و هنر به فرزندان خانواده‌ها و تفکر انتقادی در شهرستان دهلران؛ بررسی معماری خلاقانه و ارزشمند مدرسه نور مبین شهر دامغان؛ بررسی طراحی و ساخت سالن ورزشی نور مبین برای دانش‌آموزان شهر بسطام؛ طراحی داخلی ساختمان مدرسه‌های ابتدایی از نظر روا‌‌‌ن‌شناسی یادگیری؛ اولین جشنواره هنری سمپاد در کشور؛ تحلیل و بررسی ده عکس اثرگذار عاشورایی که این روزها باید دید؛ ده پوستر از ایران؛ هنر شیعی در ده پرده؛ رویدادنگاری عکاسی در ایران؛ معرفی کتاب و دوچرخه سرگی از دیگر مطالبی هستند که در شصت‌وپنجمين شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش هنر براي معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا  را انتخاب کنید.

قبل از هر كاري شما مي بايست تنظيمات ماژول را پيكربندي نماييد.