رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» شبکه آموزش گفت: برای تحقق تحول آموزشی در مدارس، لازم است مدارس بر اساس چارچوب ملی، برنامه درسی اختصاصی خود را متناسب با شرایط و نیازهایشان تدوین کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اهمیت دوره اول ابتدایی اظهار کرد: اگر بخواهیم تحول واقعی در مدرسه اتفاق بیفتد، باید خدماتی به مدارس شامل اینکه نقشه تربیت و یادگیری در قالب یک برنامه درسی مدرسهای در اختیار مدارس قرار گیرد. چارچوب این برنامه بهصورت ملی طراحی میشود اما هر مدرسه باید بتواند نسخه متناسب با موقعیت و اقتضائات خود را تدوین و اجرا کند.
وی در اين برنامه، افزود: این نگاه به معنای فاصله گرفتن از کتابمحوری و حرکت به سمت برنامهمحوری است. وقتی کتاب درسی بهعنوان رسانه آموزشی محور همه فعالیتها باشد، خلاقیتهای معلم، نیازهای فردی دانشآموزان و اقتضائات بومی مناطق نادیده گرفته میشود. اما وقتی چارچوب برنامه درسی به مدرسه داده شود، هم خلاقیت و نوآوری معلم مجال بروز پیدا میکند و هم برنامهها میتوانند با نیازهای مدرسه و منطقه هماهنگ شوند.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: یکی دیگر از الزامات تحول، یکپارچگی در برنامههای مدرسه است. بسیاری از خانوادهها یا دانشآموزان احساس میکنند ارتباط شفافی میان آموزش مفاهیم درسی با فعالیتهای پرورشی یا ورزشی وجود ندارد. به همین دلیل نیازمند نقشهای جامع هستیم که جای هر فعالیت آموزشی و تربیتی را در مدرسه مشخص کند و نسبت آن را با اهداف رشد یکپارچه دانشآموزان روشن سازد.
لطیفی تصریح کرد: این برنامه یکپارچه با همکاری تمامی معاونتهای ستادی وزارت آموزشوپرورش از جمله معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونتهای آموزشی، معاونت تربیتبدنی و سلامت و همچنین انجمن اولیا و مربیان و بخشهاي ديگر تدوین شده است. هدف آن است که فعالیتهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در مدارس همافزا و همجهت عمل کنند و مدرسه به کانون تربیت یکپارچه تبدیل شود.