جستجو
چهارشنبه 1404/07/23 ساعت 13:36
lead
flag

آموزش مقاومت و بصیرت به نسل آینده / انتشار گزارش مسئله فلسطين،‌ رژيم غاصب صهيونيستی و قدس شريف در كتاب‌های درسی دوره ابتدايی و متوسطه

58
0

آموزه‌های مرتبط با مسئله فلسطین، مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و دفاع از مظلومان جهان در محتوای کتاب‌های درسی دوره‌های ابتدایی تا متوسطه، به‌صورت هدفمند و متناسب با سن دانش‌آموزان گنجانده شده است تا زمینه‌ساز پرورش نسلی آگاه، مقاوم و مسئول در برابر ظلم و اشغالگری باشد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در جهان امروز، تحولات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا، به‌ویژه رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی، ضرورت افزایش آگاهی نسل جدید درباره مسئله فلسطین و ماهیت اشغالگرانه این رژیم را بیش از پیش نمایان کرده است.

بر همین اساس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای تحقق اهداف تربیتی جمهوری اسلامی ایران و براساس اسناد تحولی، محتوای آموزشی کتاب‌های درسی را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که دانش‌آموزان از دوره ابتدایی تا متوسطه، ضمن شناخت دقیق از واقعیت‌های تاریخی و سیاسی منطقه، با مفاهیم مقاومت، عدالت‌خواهی و دفاع از مظلومان آشنا شوند.

در دوره ابتدایی، مفاهیم مرتبط با فلسطین در قالب داستان، تصویر و فعالیت‌های آموزشی طراحی شده است؛برای نمونه، در کتاب هدیه‌های آسمان پایه سوم، جمله‌ای از امام خمینی(ره) با مضمون «ما باید فلسطین را آزاد کنیم» در قالب رمز جدول آورده شده است. در همان کتاب، در درس «عید مسلمانان»، تصویر نماز عید فطر در سرزمین فلسطین مطرح شده و از دانش‌آموز خواسته می‌شود برداشت خود را از این تصویر بیان کند.در هدیه‌های آسمان پایه چهارم نیز در درس «روزی برای تمام بچه‌ها»، به آوارگی کودکان فلسطینی و آرزوی صلح جهانی پس از ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره شده است.در پایه پنجم، کتاب هدیه‌های آسمان در درس «بهمن همیشه بهار»، روز ۲۲ بهمن را روز مقابله با دولت‌های زورگو از جمله آمریکا و اسرائیل معرفی می‌کند و در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم از دانش‌آموزان خواسته شده با نوشتن نامه به کودکان فلسطینی، همدردی خود را نشان دهند.

در دوره اول متوسطه، پرداختن به موضوع فلسطین تحلیلی‌تر و آگاهانه‌تر شده است؛در کتاب فارسی پایه هشتم، در درس‌های «پرنده آزادی» و «کودکان سنگ»، زندگی کودکان شهید فلسطینی در برابر حملات رژیم صهیونیستی روایت می‌شود.در کتاب پیام‌های آسمان پایه هفتم با عنوان «قطره در دریا»، به راهپیمایی روز قدس و کمک‌های مردم ایران به برادران فلسطینی اشاره شده و در پایه هشتم زندگی شهید دکتر مصطفی چمران و مبارزات او علیه اسرائیل به‌تصویر کشیده شده است.در کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم نیز به مقاومت نیروهای مردمی در فلسطین و لبنان، الگوی بسیج در کشورهای اسلامی و نقش سپاه قدس در پشتیبانی از ملت‌های مظلوم اشاره شده است.

در دوره دوم متوسطه نیز موضوع فلسطین با نگاه تاریخی، سیاسی و فرهنگی بررسی می‌شود.در کتاب تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس و دخالت بیگانگان در تأسیس دولت صهیونیستی پرداخته شده و در بخش «برگی از تاریخ»، نقش شهید دکتر چمران در حمایت از مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.در کتاب دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم رشته علوم انسانی نیز در درس «مبارزه با ستمگران»، به جنایات صهیونیست‌ها، انتفاضه مردم فلسطین و سخنان امام خمینی(ره) درباره افشای چهره استکبار جهانی اشاره شده است.

همچنین در کتاب جغرافیای پایه یازدهم، سرزمین فلسطین اشغالی به‌عنوان یکی از مراکز تجمع یهودیان معرفی شده است که پس از جنگ جهانی دوم با حمایت دولت‌های استعماری به اشغال درآمد.در کتاب جامعه‌شناسی پایه یازدهم نیز تصاویری از دیوار حائل بتنی اسرائیل و مباحثی درباره نقش انقلاب اسلامی ایران در مقابله با صهیونیسم گنجانده شده است.

در كتاب تفكر و سواد رسانه‌ای نيز با ارائه تیتر خبرهايی مانند پيام مقام معظم رهبری درباره اعتراف تل‌آویو به قدرت موشكی ايران در قالب فعاليت گروهی جهت تمرين گزينش، چينش و ميزان پرداختن به اخبار نيز توجه شده است. در ادامه نيز به منظور تقويت قدرت تحليل‌گری و آشنايی با اين حوزه در كتاب نگارش 3 پايه دوازدهم نامه سرگشاده مقام معظّم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نيز آورده شده است.

همچنين سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴، تولید محتوای آموزشی ویژه‌ای درباره جنگ دوازده‌روزه اخیر و تحولات منطقه را نيز در دستور کار قرار داده تا سطح آگاهی دانش‌آموزان و معلمان نسبت به مسائل جهان اسلام افزایش یابد. این بسته برای سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم طراحی شده و هدف آن فراهم‌کردن زمینه گفت‌وگو، درک و روایت دانش‌آموزان از این حادثه است. بسته فوق تا روز دانش‌آموز در مدارس توزیع خواهد شد و معلمان و مدیران می‌توانند از محتوای آن در فعالیت‌های درسی و فرهنگی استفاده کنند.
این رویکرد نشان می‌دهد که آموزش رسمی کشور، فراتر از انتقال مفاهیم درسی، مأموریت تربیتی خود را در جهت تقویت هویت اسلامی، بیداری سیاسی و بصیرت اجتماعی نسل آینده دنبال می‌کند؛ نسلی که با شناخت تاریخ مقاومت، پاسدار آرمان آزادی قدس شریف خواهد بود.


در ادامه گزارش مفصلی كه در اين ارتباط تدوين شده است نيز در اختيار مخاطبان گرامی قرار می‌گيرد:

 

فایلهای پیوست

1 فایل برای دانلود

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت