جستجو
شنبه 1404/08/03 ساعت 22:52
lead
flag

بازمهندسی محتوای آموزشی با هدف مشخص‌نمودن هویت و هدف دوره‌های تحصیلی

65
0

به گزارش روابط عمومی و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفتگو با روزنامه ايران با اشاره به ضرورت بازمهندسی محتوای آموزشی گفت: باید کوتاه‌ترین و سریع‌ترین زمان را برای این طرح در نظر بگیریم. در این زمینه از تجارب جهانی و نیز تجربه‌های گذشته سازمان بهره گرفته‌ایم.

وی در ادامه، افزود: مسأله اصلی فقط تغییر کتاب نیست، بلکه باید هویت و هدف هر دوره تحصیلی نیز مشخص شود. تا زمانی که اجرای آزمایشی در فرآیند تدوین و اجرای محتوا صورت نگیرد، نمی‌توان کیفیت نهایی کار را تضمین کرد. به همین دلیل بازمهندسی کتاب‌های درسی ۱۲ پایه تحصیلی حداقل به چند سال زمان نیاز دارد.

لطیفی با اشاره به تجارب جهانی اظهار کرد: در کشورهای دیگر نیز تغییر محتوای کتاب‌های درسی زمان‌بر است و معمولاً بین ۱۰ الی ۱۱ سال به طول می‌انجامد. بنابراین بازه زمانی قريب به 8 سال برای اجرای این طرح در کشور ما زمان زیادی محسوب نمی‌شود.

وی درباره چالش‌های این تغییر گفت: به‌روزرسانی کتاب‌ها زمانی دشوار می‌شود که دانش‌آموزان برخی پایه‌ها با نظام قدیم آموزش دیده‌اند و باید در پایه‌های بالاتر با نظام جدید ادامه دهند. در نتیجه، تغییر محتوا باید به‌صورت تدریجی و سال‌به‌سال انجام شود تا بین آموزش‌های جدید و قدیم تناسب ایجاد شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مبنای تغییرات نیز توضیح داد: در آموزش و پرورش، تغییرات برنامه درسی باید توازن میان دو نیاز را رعایت کند؛ نیاز ملی و اجتماعی از یک سو و نیاز دانش‌آموز از سوی دیگر. اگر فقط به نیاز ملی توجه شود، رغبت دانش‌آموز از بین می‌رود و اگر تنها نیاز دانش‌آموز مدنظر قرار گیرد، آموزش ملی تضعیف خواهد شد.

لطیفی تأکید کرد: چالش اصلی نظام‌های آموزشی، یافتن نقطه تعادل میان این دو نیاز است. موفقیت زمانی حاصل می‌شود که برنامه‌ها و کتاب‌های درسی هم برای دانش‌آموز و خانواده‌ها جذاب باشند و هم پاسخگوی نیازهای ملی و اجتماعی کشور. در طراحی‌های جدید، ویژگی‌های نسل امروز و اقتضائات سنی دانش‌آموزان با دقت مورد توجه قرار گرفته است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت