سردبیر مجله «رشد دانشآموز»، در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش، با تأکید بر نقش خواندنیهای کاغذی در پرورش نسل خلاق گفت: بچهها هنوز مجله را بهعنوان یک تجربه متفاوت، جذاب و الهامبخش انتخاب میکنند. وی افزود که هدف نهایی آموزش، رساندن دانشآموزان به مرحله «یادگیری خودجوش» است و مجلات رشد دقیقاً برای تقویت همین روحیه طراحی میشوند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در برنامه تلویزیونی «مثبت آموزش» شبکه آموزش، شهرام شفیعی بافتی سردبیر مجله «رشد دانشآموز»، به بیان دیدگاههای خود درباره نقش خواندنیهای مکتوب در تربیت نسل جدید پرداخت و اظهار کرد: هدف نهایی آموزش این است که فرد به مرحله یادگیری خودجوش برسد؛ مرحلهای که در آن، دانشآموز با میل و رغبت درونی به سمت یادگیری حرکت میکند.
وی با اشاره به جایگاه مجلات رشد گفت: تمام تلاش مجموعه رشد این است که مجلهای منتشر کنیم که جذاب، حرفهای و خواستنی باشد. اگر مجله خواندنی باشد، بخش زیادی از مسیر موفقیت را طی کردهایم.
شفیعی تأکید کرد که نثرِ مناسب برای دانشآموز باید مانند موسیقی، ضربآهنگ و ریتم هماهنگ با تنفس مخاطب داشته باشد. وی افزود: نوشتن چنین نثری تجربه، مطالعه و شناخت عمیق ادبیات میخواهد. کودکان باید احساس کنند متن با روح و ریتم درونی آنها هماهنگ است.
سردبیر رشد دانشآموز با اشاره به استقبال نسل جدید از مجلات مکتوب توضیح داد: برخلاف تصور رایج، حتی در عصر فناوری، بچهها همچنان از دراختیار داشتن یک مجله کاغذی هیجانزده میشوند. وقتی مجله دستشان است و در گوشهای غرق مطالعه میشوند، این تجربه با هیچ جاذبه دیجیتالی قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: نسل امروز در هر دورهای نیازمند عناصر مشترکی همچون هیجان، بازی، کشف، سرگرمی، شادی و همدلی است. اگر مجله این عناصر را داشته باشد، بیتردید مورد استقبال قرار میگیرد.
شفیعی روند سنجش میزان موفقیت مجله را چنین تشریح کرد: ما هم از طریق تیراژ و فروش، و هم از طریق واکنشهای مستقیم و غیرمستقیم بچهها متوجه میشویم که در مسیر درست هستیم. این بازخوردها مانند واکنش مهمانان به یک سفره شام، پیامهای زیادی در دل خود دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به اهمیت انتخاب آزادانه در فرآیند یادگیری پرداخت و گفت: دانشآموز باید حق تجربه، خطا، اصلاح مسیر و انتخاب دوباره داشته باشد. یادگیری زمانی اصیل است که از دل انتخاب شخصی و رغبت درونی شکل بگیرد.
شفیعی در پایان، حرفه سردبیری و تولید محتوای کودک و نوجوان را «دنیایی شیرین و خلاقانه» توصیف کرد و گفت: هر روز با پرسشی جدید، ایدهای تازه و چالشی متفاوت روبهرو هستیم. اگر نویسندگان و سردبیران با ایمان و عشق در این مسیر قدم بگذارند، نتیجه حتماً ارزشمند خواهد بود.