جستجو
یکشنبه 1404/09/23 ساعت 08:53
lead
flag

مدرسه سنگر اصلی تربیت است و هیچ تحولی بدون نقش‌آفرینی معلمان ممکن نیست

21
0

معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر كشور، با تبیین ضرورت تحول بنیادین در نظام تربیتی، تأکید کرد: مدرسه باید مرکز یادگیری زنده و جریان‌ساز باشد و تحقق این هدف جز با مشارکت فعال معلمان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست، حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی با اشاره به جایگاه «مدرسه» در اسناد تحولی، گفت: مدرسه صرفاً یک فضای آموزشی نیست، بلکه مهم‌ترین پایگاه تربیت نسل آینده است. وی اظهار کرد: اگر مدرسه را به یک محیط پویا، مشارکتی و اثرگذار تبدیل نکنیم، هیچ برنامه‌ تحول‌آفرینی در سطح نظام آموزشی به نتیجه نخواهد رسید.

معاون وزير با تبیین نقش برنامه‌های درسی در تحقق تربیت تمام‌ساحتی، اظهار داشت: رویکرد امروز آموزش و پرورش باید به سمت تقویت مهارت‌ها، هویت ایرانی ـ اسلامی، مسئولیت‌پذیری و توانمندی حل مسئله حرکت کند. کتاب درسی باید آغاز یادگیری باشد، اما عمق و اثرگذاری آن در کلاس درس و توسط معلم شکل می‌گیرد.

لطیفی همچنین با اشاره به ضرورت روزآمدسازی شیوه‌های یاددهی ـ یادگیری در مقطع متوسطه و توجه به نیازهای واقعی دانش‌آموزان، افزود: برنامه‌های مدرسه باید با زندگی، تجربه‌ها، استعدادها و چالش‌های نسل امروز تناسب داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اگر هدف تربیت انسان مسئول، توانمند و امیدوار است، باید از مدرسه شروع کنیم؛ جایی که شخصیت دانش‌آموز ساخته می‌شود.

در بخش ديگری از اين نشست و در پاسخ به پرسش‌های معاونان آموزش متوسطه، لطیفی تصریح کرد: رویکردهای جدید بر یادگیری عمیق و فعالیت‌محوری تأکید دارد و این امر، نیازمند آموزش مستمر و توانمندسازی معلمان است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کیفیت یادگیری، اظهار داشت: معلم باید بداند یاددهی واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموز بتواند مهارت را به کار بگیرد. ارزشیابی باید این توانایی را بسنجد.

وی با بیان اینکه نقش مدیر و معاون آموزشی در جهت‌دهی به فضای مدرسه تعیین‌کننده است، تأکید کرد: ایجاد ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان، تقویت مشارکت در فعالیت‌های مدرسه و استفاده از روش‌های یادگیری پروژه‌محور می‌تواند در افزایش انگیزه تحصیلی بسیار مؤثر باشد.

عضو شورای معاونين وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر مسئولیت مشترک همه ارکان نظام آموزشی در ایجاد امید، انگیزه و رشد در دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: آینده کشور به دست نسلی ساخته می‌شود که باید در مدرسه تجربه زیستن، یادگیری، کار گروهی، فکر کردن و مسئولیت‌پذیری را بیاموزد.

وی در پایان، گفت: تحول، یک شعار نیست؛ باید از مدرسه شروع شود و با همراهی مدیر، معاون و معلم به نتیجه برسد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت