معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید شرافت تهران حضور یافت و با دانشجویان گفتوگو کرد. وی در این دیدار اهمیت برنامه درسی، کتابهای درسی و نقش معلمان با انگیزه در پیشرفت آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام علی لطیفی رئيس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در آغاز صحبتهای خود روز دانشجو را فرصتی برای تأمل بر جایگاه دانشجویان و نقش آنها در شکلدهی آینده نظام آموزشی دانست و گفت: کتاب درسی یک ابزار است و در چهارچوب برنامه درسی معنا پیدا میکند. سرمایهگذاری در مولفان و دانشجویان آینده کشور، به ویژه در دانشگاه فرهنگیان، ضامن پیشرفت آموزش و پرورش خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت معلمان انگیزهمند افزود: معلم نیروی محرکه پیشرفت در آموزش و پرورش است و علم نقطه آغاز اصلاح و تحول محسوب میشود. برنامه درسی مدرسهای باید به شایستگیهای پایه و عمومی دانشآموزان توجه داشته باشد و آموزش در دانشگاه فرهنگیان باید بر اساس برنامه درسی و نه صرفاً کتابها صورت گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره تفاوت آموزش مبتنی بر برنامه درسی و آموزش صرفاً صفحهبهصفحه کتاب گفت: دانشجویان باید فهم عمیقی از اهداف و منطق برنامه درسی داشته باشند و نه صرفاً نکات کپسولی برای آزمونها. این درک، اساس توانایی معلم در هدایت یادگیری واقعی دانشآموزان است.
وی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره کتابهای درسی هنر و علوم تجربی توضیح داد: کتابهای درسی مجموعهای از فناوریهای آموزشی پیچیده هستند و بازخورد دانشآموزان در طراحی و بازبینی این کتابها اهمیت دارد.
لطیفی با اشاره به ضرورت توانمندسازی مهارتهای زبانی و ارائه مؤثر دانشآموزان، خاطرنشان کرد: معلمان با انگیزه و فعال، آینده روشنتری برای آموزش و پرورش رقم خواهند زد.
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با همراهی دانشجویان و معلمان فعال، میتوان فرهنگ آموزش را تغییر داد و زمینه را برای نسلی توانمند و خلاق فراهم کرد که قادر است آینده کشور را رقم بزند.