جستجو
جمعه 1404/10/05 ساعت 12:01
lead
flag

«کتاب رشد»؛ جشنواره‌ای فرایندمحور برای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان

67
0

معاون ساماندهی منابع تربیتی و آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به برگزاری بیست‌وسومین دوره جشنواره «کتاب رشد» گفت: این جشنواره تنها یک رویداد اختتامیه‌ای نیست، بلکه حاصل یک فرایند یک‌ساله ارزیابی، انتخاب و حمایت از کتاب‌های استاندارد کودک و نوجوان در نظام تعلیم و تربیت کشور است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ ابوذر حسام‌پور معاون ساماندهی منابع تربیتی و آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی در مصاحبه با رادیو فرهنگ با تشریح ابعاد مختلف جشنواره ملی «کتاب رشد» اظهار کرد: جشنواره کتاب رشد یکی از مهم‌ترین رویدادهای کتاب‌محور وزارت آموزش و پرورش در حوزه کودک و نوجوان است که امسال بیست‌وسومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

ماهیت فرایندمحور جشنواره کتاب رشد

وی با تأکید بر ماهیت فرایندمحور این جشنواره افزود: جشنواره کتاب رشد صرفاً انتخاب چند ناشر یا نویسنده برگزیده نیست، بلکه نقطه پایان فرایندی است که در طول یک سال در وزارت آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. در این فرایند، کتاب‌های کودک و نوجوان تولیدشده توسط ناشران به وزارت آموزش و پرورش ارسال و توسط تیم‌های تخصصی ارزیابی بررسی می‌شوند.


ارزیابی بیش از ۳۷۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان در سال گذشته

حسام‌پور ادامه داد: سال گذشته بیش از ۳۷۰۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت، کتاب‌های واجد شاخص‌ها و استانداردهای مورد نظر وزارت آموزش و پرورش، نشان «رشد» دریافت می‌کنند. این کتاب‌ها مجوز ورود به کتابخانه‌های مدارس، کتابخانه‌های کلاسی، نمایشگاه‌های مدرسه‌ای و برنامه‌های معرفی کتاب را خواهند داشت.

حمایت نهادی از کتاب‌های دارای نشان رشد

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این حوزه بیان کرد: آموزش و پرورش، متناسب با منابع موجود، برای خرید کتاب‌های دارای نشان رشد هزینه می‌کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دهد. این کتاب‌ها علاوه بر کتابخانه‌های مدارس و کلاس‌ها، در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نقش خانواده‌ها، خیرین و مدارس در گردش کتاب

این کارشناس حوزه کتاب کودک و نوجوان با اشاره به نقش خانواده‌ها و خیرین گفت: علاوه بر خریدهای سازمانی، ظرفیت خیرین، خریدهای مستقل مدارس و نمایشگاه‌های مدرسه‌ای با مشارکت خانواده‌ها نیز به گردش این کتاب‌ها کمک می‌کند و بخشی از کتاب‌ها در فرایندهای آموزشی و مطالعات شخصی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چالش‌ها و فرصت‌های کتاب کودک و نوجوان

معاون ساماندهی منابع تربیتی و آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌ها و فرصت‌ها پرداخت و افزود: در حوزه کتاب کودک و نوجوان دو مسئله اساسی وجود دارد؛ یکی دسترسی به کتاب مناسب و دیگری تهدیدهایی که فضای مجازی و رسانه‌های نوین ایجاد کرده‌اند. با این حال، اهتمام وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که فرهنگ کتاب‌خوانی از سنین کودکی در دانش‌آموزان نهادینه شود.

پیوند کتاب‌های درسی با ادبیات داستانی

وی با اشاره به اقدامات مکمل در کتاب‌های درسی تصریح کرد: معرفی کتاب‌های داستانی در پایان کتاب‌های درسی و بازاندیشی در محتوای کتاب‌های فارسی و درسی با هدف تبدیل فضای آموزشی به بستری برای خواندن داستان‌های خوب و جذاب، از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر انجام شده است.

جایگاه کتاب کودک و نوجوان در بازار نشر

حسام‌پور با استناد به آمارهای حوزه نشر گفت: با وجود شرایط اقتصادی، کتاب همچنان جایگاه خود را در سبد فرهنگی خانواده‌ها حفظ کرده و کتاب‌های کودک و نوجوان بالاترین میزان گردش مالی را در بازار کتاب دارند. همچنین بر اساس گزارش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیشترین آمار امانت کتاب در میان حدود ۲۵۰۰ کتابخانه عمومی کشور، مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان است.

زمان اختتامیه و جوایز ویژه جشنواره

وی در پایان با اشاره به زمان‌بندی جشنواره گفت: اختتامیه بیست‌وسومین دوره جشنواره کتاب رشد در هفته اول بهمن‌ماه برگزار خواهد شد و ناشران تا ۲۰ دی‌ماه فرصت دارند آثار خود را از طریق سامانه samanketab.roshd.ir ارسال کنند. در این دوره، علاوه بر محورهای عمومی، پنج جایزه ویژه شامل «ایران عزیز»، «رسم زندگی»، «دست‌بوسیدنی»، «معنای زندگی» و «جهش تمدنی» در نظر گرفته شده است که هر یک ناظر به موضوعات مهم فرهنگی، تربیتی، هویتی و امیدآفرین برای کودکان و نوجوانان است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت