کارشناس حوزه حکمت و معارف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از ارائه همزمان دو کتاب پیامهای آسمان در مدارس، در پایه هفتم، به صورت آزمایشی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و وزارت آموزش و پرورش قرار است امسال برای سال هفتمیها دو مدل کتاب پیامهای آسمان آماده کند.
بهدنبال روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه بیشتر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کتب درسی به عنوان راهنمای درسی نظام آموزشی و به عنوان ملاک عمل و میزان اثرگذاری تعالیم ابلاغی شناخته شد و بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد تا بیش از گذشته اعتبار کتب درسی را افزایش دهد.
بر همین اساس ۶۰ درصد از ارزیابی داوطلبان کنکور به نمرات امتحانات نهایی آنان منوط شد و سؤالات این امتحانات هم از داخل کتب درسی استخراج شد.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که متولی طراحی، نگارش و چاپ کتب درسی است بنا دارد برخی از کتب درسی را به صورت آزمایشی در دو مدل ارائه دهد. مدل اصلی که در اکثر مدارس کشور توزیع خواهد شد و مدل دوم در برخی از مدارس هدف به صورت آزمایشی عرضه خواهد شد تا میزان موفقیت و اثرگذاری کتب جدید شناسایی شود.
یاسین شکرانی کارشناس حوزه حکمت و معارف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سند برنامه درسی ملی، بر توسعه سیاست چند تألیفی تأکید شده است؛ به این معنی که به جای آنکه همه دبیران و دانشآموزان سراسر کشور ناچار باشند از یک کتاب استفاده کنند؛ از افراد توانمند و ذی صلاح در زمینه تألیف کتب درسی دعوت کنیم تا کتاب درسی را با استفاده از معیارهای مد نظر سازمان پژوهش تولید کنند و ما از دو یا سه کتاب برای تدریس در مدارس استفاده کنیم. معلمان هم به فراخور نیازهای دانش آموزان تشخیص دهند از کدام کتاب استفاده نمایند.
وی افزود: با این رویکرد هم کتب قبلی مورد استفاده خواهد بود و هم معلمان با آزادی بیشتری میتوانند کتاب درسی مورد نظر خود را انتخاب کنند. کتاب جدید درسی در کنار کتاب قدیمی مورد استفاده خواهد بود. شاید در سالهای بعد کتاب سومی هم به چاپ برسد تا در کنار دو کتاب قبلی مورد استفاده قرار گیرد.
در کتب درسی جدید در خصوص اصل دینی توحید صحبت میشود و وقتی دانشآموز به این نتیجه رسید که بنده خداست طبیعتاً خودش به دنبال احکام دینی خواهد رفت.
شکرانی در پاسخ به این سؤال که چه تفاوتی بین کتابهای درسی منتشر شده وجود خواهد داشت؛ گفت: تفاوت اصلی در رویکردهاست. در کتاب قبلی سیاست بر این بود که دانشآموزان یک نگاه اجمالی به همه مفاهیم دینی داشته باشند یعنی هر آموزه دینی که ما داریم باید به نوعی در کتب درسی ما مطرح شده باشد و چون کتاب درسی هم محدود است به ناچار در مورد همه مسائل به صورت اجمالی صحبت شده است که رویکرد کتاب جدید این گونه نیست.
این طراح کتاب درسی گفت: کتاب جدید بر این اساس تألیف شده است که چند محور اساسی که در تربیت دانشآموزان نقش کلیدی دارد مشخص شود و حول همین محورها در کتب درسی مطالبی آورده شود.
مثلاًً در کتب درسی جدید در خصوص بندگی خداوند مطالبی آورده خواهد شد. وقتی دانشآموز به این نتیجه رسید که بنده خداست و در قبال این بندگی وظایفی دارد، طبیعتاً خودش به دنبال یادگیری سایر احکام و آموزههای دین خواهد رفت یعنی خودش مشتاق خواهد شد تا شناختش نسبت به دین و عمل به آموزههای آن را محقق کند.
وی با بیان اینکه یادگیری عمیق چند مفهوم محوری در آموزههای دین بهتر از این است که به دهها مفهوم به شکل گذرا اشاره کنیم؛ گفت: دو مفهوم کلیدی در کتاب دینی هفتم آمده است. در ابتدا به موضوع شناخت خدا و بندگی او اشاره میشود و در ادامه مفهوم کلیدی شکر تبیین میشود.
کتاب با ارائه همین دو مفهوم بندگی و شکرگذاری در قالب قصه و داستان به پیش میرود و پس از آن به صورت جزئی به برخی موضوعات دیگر هم اشاره میکند.
وی خاطر نشان کرد: اجرای آزمایشی به این صورت است که فعلاً ما در ۹ استان به صورت آزمایشی تدریس این کتاب را آغاز کردیم. این استانها عبارتند از: هرمزگان، مازندران، زنجان، سیستانوبلوچستان، قم، تهران، کرمانشاه، خراسان رضوی و کهکیلویه و بویراحمد. اینها استانهایی هستند که کتاب دینی تألیف جدید پایه هفتم در آنها تدریس میشود. در هر استان هم ۴ یا ۵ مدرسه برای تدریس این کتاب آزمایشی انتخاب میشوند.
شکرانی گفت: نیمی از این مدارس دخترانه و نیم دیگر مدارس پسرانه هستند. در این کلاسها این کتب جدید التألیف تدریس میشوند و اشکالات آن مشخص خواهد شد، اشکالات و پیشنهادات معلمان به مؤلف و اعضای شورای برنامهریزی این کتب ارجاع داده خواهد شد. بر اساس نقطه نظرات اعلام شده کتاب مجدداً مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و پس از اصلاح در سال ۱۴۰۳ وارد اجرای سراسری و توزیع سراسری خواهد شد تا در کنار کتاب قبلی مورد استفاده قرار گیرند.
انتهاي پيام