کتاب "هوش مصنوعی" ، تالیف شد.
مقدمه:
هوش مصنوعی امروز به یکی از مهمترین ابزارهای دنیای مدرن تبدیلشده است و یادگیری آن برای همه افراد اهمیت زیادی دارد. این فناوری میتواند بسیاری از کارهای تکراری و زمانبر را خودکار کند و به انسانها فرصت دهد روی کارهای خلاقانهتر تمرکز کنند. در مشاغل مرتبط با زمینه صنعت، باعث افزایش سرعت تولید و کاهش خطا میشود؛ درزمینهٔ خدمات، کیفیت ارائه به مشتری را بالا میبرد؛ در حوزه کشاورزی، بهرهوری و مدیریت منابع را بهتر میکند؛ و درزمینهٔ هنر، راههای تازهای برای خلق آثار نوآور و باکیفیت به وجود میآورد. به همین دلیل، آشنایی با فناوری هوش مصنوعی میتواند مسیر شغلی آینده را مطمئنتر و موفقتر سازد.
کتاب هوش مصنوعی باهدف ارتقاء شایستگیهای هنرجویان در فناوریهای جدید برای اجرا در پایه دهم شاخه کاردانش با توجه به شرایط و اقتضائات بهصورت نیمه تجویزی در کنار درس نقشهکشی رایانهای پیشنهادشده است. این کتاب دارای ۵ پودمان بوده و تلاش کرده است تا ابعاد مختلف این فناوری را به دو شیوه آموزش مستقل و آموزش تلفیقی در نظر بگیرد. همچنین رویکرد آموزش، مبتنی بر روشهای فعال یادگیری و بهکارگیری آن در گروه بزرگ شغلی در نظر گرفتهشده است.تنوع فعالیتها و اشاره به زمینههای مختلف و گروههای بزرگ شغلی ناظر به همین نکته است.
البته توجه به این موضوع را نباید ازنظر دور داشت که،هنرآموزان محترم تلاش کنند تا بهکارگیری متعادل از هوش طبیعی و هوش مصنوعی در انجام وظایف شغلی و حرفهای مورد تأکید گیرد.همچنین تأکیدمی شود سنجش شایستگیها و پودمان ها در این درس بر اساس سنجش واقعی انجام شود و در قالب پروژههای هنرجویی و نمونه کار ارزیابی صورت گیرد.اگرچه ممکن است سنجش هنجار مرجع در این نوع ارزیابی بیشتر مدنظر مربیان گرامی قرار گیرد ،اما میتوان در مواردی که استانداردهای عملکردی و سنجههای قضاوتی مشخصی برای ارزیابی پروژههای هوش مصنوعی در آینده تعریف شود؛ از ارزشیابی معیار مرجع بهره برد. لذا مؤکدا" درخواست میشود از سنجش تنها بهصورت کتبی(مداد-کاغذی) خودداری شود.همچنین برای غنیتر کردن محتوی و استفاده از ظرفیتهای مکمل در بعضی از محتویها استفاده از کد رمزینه(QRcode) اطلاعات بیشتر و بروزتری در اختیار هنرجویان قرار خواهد داد.
یادآورمی شود کتابهای اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال نیز برای دیگر پایهها در این شاخه تحصیلی در آینده تالیف خواهد شد.