هم زمان با هفته صنایع دستی و روز ملی فرش دفتر برنامه ریزی و تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش میزبان بیست و ششمین پیش نشست "همایش ملی سیاستگذاری هنر در ایران" بود. این پیش نشست با نام "جایگاه آموزش و پرورش در سیاستگذاری های کلان آموزش هنر در کشور" با هماهنگی و همکاری گروه هنر دفتر برنامه ریزی و تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش و پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .
در ابتدای نشست آقای عابدین آریان پور معاون درفتر برنامه ريزي و تاليف فني و حرفه اي و كاردانش به تبيين اهداف دفتر به ويژه تعامل و همكاري با ساير وزارتخانه ها ، نهادها و سازمانها پرداختند. ايشان دو ویژگي مهم و اساسي براي هنر برشمردند ؛ اول آنكه هنر ابزاري قدرتمند براي كيفيت بخشي همه آموزشها و دروس در حوزه ها و مقاطع مختلف است و ويژگي ديگر هنر را ثبت كننده واقعي تاريخ بدون دست خوردگي و انحراف برشمردند، به عبارتي وقايع تاريخي آنگونه كه رخ داده است تنها با هنر نشان داده مي شود .
دبیر نشست خانم بشری گل بخش، رئیس گروه هنر دفتر تالیف فنی و حرفه ای اظهار نمودند که سال گذشته به دعوت مدير پژوهشكده هنر پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات يك نشست تخصصي با عنوان سياستگذاري هنري در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در محل اين پژوهشگاه برگزار گردید . در این نشست رویکرد کلی در رشته های هنری نظام جدید آموزشهای فنی و حرفه ای توسط رئیس گروه هنر دفتر تالیف فنی و حرفه ای تبیین شد. همچنین به پرسشهای مطرح شده در رابطه با این رویکرد پاسخ داده شد. پس از برگزاری چند پیش نشست دیگر ، به درخواست آن پژوهشکده مقرر گردید تا نشست دیگری با جمعی از دست اندرکاران برنامه ریزی و سیاستگذاری و کارشناسان هنر سازمان در دفتر تالیف فنی و حرفه ای برگزار شود. با پیگیریها و هماهنگی های بعمل آمده روز سه شنبه بیستم خرداد این نشست با حضورمعاون ، روئسای گروههای هنر دفاتر تالیف و کارشناسان تخصصی برگزار شد. در این نشست چهار سخنران پیرامون موضوعات مختلفی در رابطه با آموزش هنر به ارائه نظرات و پرسش و پاسخ پرداختند.
خانم مینو آیت اللهی رئیس گروه هنر ابتدایی و متوسطه نظری نخستین سخنران تاکید بر اسناد بالادستی مانند سند تحول و برنامه درسی نموده و پس از برشمردن ساحتهای شش گانه تربیت و یادگیری بر ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری متمرکز شدند . ایشان دو رويكرد ديسيبليني كه شامل چهار عنصر زیبایی شناسی ، تاریخ و میراث فرهنگی ، خلاقیت هنری و نقد هنری بود و رویکرد تربیت هنری را که دارای اصول پرورش حواس، تخیل، رمزگذاری و آفرینش بود را تشریح کردند. دکتر آیت اللهی به تفکیک اهداف ساحت زیبایی شناسی در دوره های تحصیلی اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوسطه نظری اشاره کرده و فرآیند و مراحل تهیه و تدوین راهنمای حوزه فرهنگ و هنر را شرح دادند. هدف کلان را برای این دوره های تحصیلی کسب سواد فرهنگی و میان فرهنگی به منظور رمزگشایی در سطوح بومی، ملی و جهانی بیان کردند. ایشان بر تغییر عنوان راهنمای برنامه درسی هنر به "راهنمای برنامه درسی تفصیلی هنر ، خلاقیت و بازی " تاکید داشتند.
آقای حسین يزدان شناس عضو هيات علمي و مدير كل دفتر مطالعات ، توسعه دانش و مهارتهای سینمایی زیر مجموعه سازمان امور سینمایی و سمعی ، بصری که از میان شرکت کنندگان، پرسشی را از حاضرین مطرح کردند که ؛ جایگاه سینما این هنر مهم و خیل عظیمی از دست اندرکاران سینمایی و هنرمندانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و جوایز ملی و بین المللی بزرگی را نیز دریافت کرده اند در کتابهای درسی کجاست؟ چرا خبری از هنر سینما در کتابهای هنر دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه نظری نیست؟ همچنین ایشان به عنوان یک مقام مسئول بر هرگونه همکاری و مشارکت در این زمینه از جمله حمایت مالی نیز اعلام آمادگی کردند .
خانم طیبه عزت اللهی نژاد مدیر پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چالشهای جدی حوزه هنر و جایگاه آموزش و پرورش درآموزش هنر پرداختند. نقطه آغاز آموزش هنر را پس خانواده، آموزش و پرورش دانستند و بر نیاز تبدیل شدن همه وزارتخانه ها، نهادها و ارگانها به یک زنجیره به هم پیوسته در زمینه آموزش هنر تاکید کردند. در ادامه به چالشها و پرسشهایی که در این زمینه وجود دارد اشاره کردند از جمله اینکه ؛ با توجه به اینکه فرهنگ تجربه زیسته است و هنر هوش و توانمندی تاریخی است ، چرا اعتماد تاریخی به اهل فرهنگ و هنر وجود ندارد؟ فاصله وضع موجود در آموزش هنر و وضع مطلوب آن چیست ؟ انسان شناسی هنر بیش از یک دهه است که در دنیا مطرح است چرا در کشور ما به آن پرداخته نشده است؟ آیا به هویت بومی در آموزش هنر به ویژه در آموزش و پرورش توجه شده است ؟ آیا متدولوژی طراحی ایرانی وجود دارد یا به آن توجه شده است ؟
خانم خدیجه بختیاری رئیس گروه کاردانش صحبتهای خود را با تاکید بر ساحت و رویکرد تربیت هنری بر خلق و تولید محصول هنری و رویکرد شایستگی در نظام جدید آموزشهای فنی و حرفه ای آغاز کردند و اهمیت سواد هنری را در بروز و شکوفایی خلاقیت ، آگاهی فرهنگی و توانایی ارتباط گیری دانستند. ایشان درخشش آثار هنرمندان برجسته و نامدار کشور در عرصه جهانی در رشته های مختلف هنری را در واقع وام دار بکارگیری نمادها و عناصری که بروز و ظهور هویت ایرانی در این آثار بر شمردند . خانم بختیاری تاکید بر سطوح صلاحیت حرفه ای در نظام جدید آموزشهای فنی وحرفه ای، توجه به نگرشها و تقویت آنها در رویکرد شایستگی از نقاط عطف این آموزشها در نظام جدید دانستند که با این رویکرد هنرجویان به خلق آثار هنری موضوع محور می پردازند .
خانم زهرا شفیعی کارشناس تخصصی رشته طراحی و دوخت دفتر تالیف فنی و حرفه ای به اهمیت این رشته در صنعت پوشاک در توسعه کارآفرینی پرداختند. اشتغال در این حوزه به صورت فردی و گروهی امکان پذیر بوده و شامل ظرفیت هایی مانند سرمایه اندک، موقعیت های شغلی متفاوت و امکان ورود به بازار های منطقه ای ، ملی و بین المللی را دارد. ایشان با تکید بر چهار شایستگی که در برنامه درسی ملی در آموزشهای فنی و حرفه ای به آن اشاره شده است ادامه دادند ؛ شایستگی فنی ، شایستگی غیر فنی ، شایستگی فناوری اطلاعات و شایستگی یادگیری مادام العمر در برنامه درسی و محتوای کتب این رشته در نظر گرفته شده است. برای مثال مد پایدار که با شعار "پارچه زباله نیست" با هدف استفاده از پارچه های باقیمانده یا لباسهایی که استفاده نمی شوند در محتوای کتاب درسی به عنوان باز طراحی و دوخت پوششهای کاربردی از این پارچه ها آموزش داده می شود. همچنین هنرجویان بکارگیری یک نرم افزار تخصصی در این حوزه را در کتاب درسی آموزش می بینند.