رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، گفت: در میان زیرنظامهای سند تحول، زیرنظام برنامه درسی در کانون قرار دارد و همانند نقشه تربیت و یادگیری عمل میکند؛ این یک اتفاق اساسی است که باید در مدرسه رخ دهد زیرا تربیت یکپارچه مهم است، نه صرفاً آموزش.
به گزارش روابطعمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت تحول در برنامه درسی مدارس، اظهار کرد: برنامه درسی، نقشه جامع تربیت یکپارچه و چندساحتی در مدرسه است و برای تحقق تحول تربیتی در مدارس به آن نیاز داریم.
وی در ادامه، افزود: در میان زیرنظامهای سند تحول، زیرنظام برنامه درسی در کانون قرار دارد و همانند نقشه تربیت و یادگیری عمل میکند؛ این یک اتفاق اساسی است که باید در مدرسه رخ دهد زیرا تربیت یکپارچه مهم است، نه صرفاً آموزش.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اهميت تحول در برنامه درسی، تصريح كرد: یکی از جهات اهمیت تحول در برنامه درسی، ضرورت حرکت به سمت «برنامهمحوری» است، بنابراین باید نظام کتابمحور را به برنامهمحور با پیشبینی انعطاف لازم تغییر دهیم.
وی در اين اجلاس، گفت: زمانی كه از تحول در برنامه درسی صحبت میکنیم، منظور تغییر در مرحله تدوین، طراحی، تولید و اجراست و بايد به تربیت یکپارچه در مدرسه توجه جدی و لازم شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تحقق اهداف تربيتی، اظهار داشت: مسیر گذشته نادرست نبود اما کافی هم نبود زیرا تحول در برنامه درسی صرفاً با تغییر کتاب درسی محقق نمیشود و بسیاری از اهداف تربیتی در چهارچوب کتاب درسی نمیگنجند.
وی ادامه داد: طراحی جدید تحت عنوان طرحواره برنامه درسی تا سطح مدرسه، سه ضلع اساسی دارد شامل «راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای»، «بستههای تربیت و یادگیری» شامل کتابهای درسی جدید و «پشتیبانی علمی، رصد و پایش».
لطیفی در اين نشست، تاكيد كرد: راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای شامل فعالیتهای کلاسی، مدرسهای، پرورشی، سلامت و تربیتبدنی و موقعیتهای تربیتی رشد دهنده در مدرسه است و همچنین پشتیبانی علمی، رصد و پایش با تمرکز بر کاهش فاصله میان برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی کسبشده در اولویت قرار دارد، لذا برای این منظور نیازمند معلمان و مدیران توانمند هستیم و باید رصد دقیقی از وضعیت اجرای برنامه درسی و حمایت از معلم انجام دهیم.
وي با اشاره به راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای، تصریح کرد: راهنمای عمل برنامه درسی مدرسهای در هر دوره تحصیلی مورد نیاز است و به مدیر، معلم و همه عوامل مدرسه ذهنیتی شفاف درباره تمام فعالیتهای تربیتی و آموزشی ارائه میدهد، در همين راستا بخشی از زمان مدرسه باید به فعالیتهای تربیتی و پرورشی هدفمند اختصاص یابد که نوع ارزیابی آن نیز مشخص باشد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: در تولید برنامههای جدید مواردی از جمله: تناسب چگالی محتوا با زمان و توان دانشآموز، پیوند محتوای آموزشی با زندگی واقعی، تمرکز بر شایستگیهای پایه، تنوع فعالیتهای تربیتی در دل برنامه رسمی، جذابیت محتوا و ایجاد انعطاف بیشتر، در نظر گرفته شده است.
وی در پايان، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۴ در پايه اول ابتدایی بستههای تربیت و یادگیری آماده شده است و همچنین «راهنمای عمل برنامه درسی پايه اول ابتدايی» برای اجرای آزمایشی داوطلبانه در مدارس علاقمند منتشر خواهد شد، همچنين علاوه بر این، بسته ویژه تربیت و یادگیری «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» نیز برای سال تحصیلی پیش رو آماده شده است.