جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 03:04
lead
flag

تأکید رئیس سازمان پژوهش بر ضرورت تدوین «برنامه درسی مدرسه‌ای» در نشست مدیران سمپاد

40
0

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست رؤسای ادارات و مدیران منتخب مدارس سمپاد سراسر کشور، با اشاره به سیاست‌های تحولی آموزش و پرورش، بر ضرورت توجه جدی به «برنامه درسی مدرسه‌ای» و نقش آن در تحقق شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش حرکت از «کتاب‌محوری» به سمت «برنامه‌محوری» در سطح مدرسه است، اظهار داشت: تدوین و اجرای برنامه‌های درسی مدرسه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در مدارس باشد.

وی با اشاره به اینکه از سال تحصیلی جدید، طراحی برنامه درسی مدرسه‌ای در دوره اول ابتدایی آغاز شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال آینده چارچوب این برنامه برای همه دوره‌های تحصیلی تدوین و ارائه شود.

به گفته لطیفی، بخشی از این چارچوب صرفاً خطوط راهنماست و هر مدرسه متناسب با شرایط، خلاقیت مدیر و اقتضائات بومی و فرهنگی خود، می‌تواند برنامه‌های آموزشی و تربیتی ویژه‌ای را طراحی و اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه مدارس سمپاد، گفت: ایده «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» بسیار ارزشمند است و اگر به‌درستی طراحی و اجرا شود، می‌تواند در پرورش شایستگی‌های بنیادینی همچون مسئولیت‌پذیری، هویت اسلامی ـ ایرانی، تفکر و تعقل و مدیریت خود نقش‌آفرین باشد.

لطیفی خاطرنشان کرد: رشد حس تعلق و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان بدون طراحی دقیق تربیتی محقق نخواهد شد و گاه حتی یک تجربه ساده، مانند بازدید از یک مدرسه کمتر برخوردار، می‌تواند اثری ماندگار بر هویت و نگرش دانش‌آموزان داشته باشد.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیران و معلمان سمپاد تصریح کرد: این ایده‌ها همچون «شجره طیبه» هستند که باید روزبه‌روز گسترش یابند تا علاوه بر ارتقای کیفیت تربیتی مدارس استعدادهای درخشان، الگویی برای سایر مدارس کشور نیز فراهم شود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت