معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در نشست رؤسای ادارات و مدیران منتخب مدارس سمپاد سراسر کشور، با اشاره به سیاستهای تحولی آموزش و پرورش، بر ضرورت توجه جدی به «برنامه درسی مدرسهای» و نقش آن در تحقق شایستگیهای پایه دانشآموزان تأکید کرد.
به گزارش روابطعمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این نشست با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش حرکت از «کتابمحوری» به سمت «برنامهمحوری» در سطح مدرسه است، اظهار داشت: تدوین و اجرای برنامههای درسی مدرسهای میتواند زمینهساز تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در مدارس باشد.
وی با اشاره به اینکه از سال تحصیلی جدید، طراحی برنامه درسی مدرسهای در دوره اول ابتدایی آغاز شده است، افزود: پیشبینی میشود طی پنج سال آینده چارچوب این برنامه برای همه دورههای تحصیلی تدوین و ارائه شود.
به گفته لطیفی، بخشی از این چارچوب صرفاً خطوط راهنماست و هر مدرسه متناسب با شرایط، خلاقیت مدیر و اقتضائات بومی و فرهنگی خود، میتواند برنامههای آموزشی و تربیتی ویژهای را طراحی و اجرا کند.
وی در ادامه با اشاره به طرحهای ارائهشده در نمایشگاه مدارس سمپاد، گفت: ایده «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» بسیار ارزشمند است و اگر بهدرستی طراحی و اجرا شود، میتواند در پرورش شایستگیهای بنیادینی همچون مسئولیتپذیری، هویت اسلامی ـ ایرانی، تفکر و تعقل و مدیریت خود نقشآفرین باشد.
لطیفی خاطرنشان کرد: رشد حس تعلق و مسئولیتپذیری در دانشآموزان بدون طراحی دقیق تربیتی محقق نخواهد شد و گاه حتی یک تجربه ساده، مانند بازدید از یک مدرسه کمتر برخوردار، میتواند اثری ماندگار بر هویت و نگرش دانشآموزان داشته باشد.
وی با قدردانی از تلاشهای مدیران و معلمان سمپاد تصریح کرد: این ایدهها همچون «شجره طیبه» هستند که باید روزبهروز گسترش یابند تا علاوه بر ارتقای کیفیت تربیتی مدارس استعدادهای درخشان، الگویی برای سایر مدارس کشور نیز فراهم شود.