به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ مدرسه تاریخی دارالفنون میزبان حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به همراه محمود امانی طهراني، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، بود. در این برنامه، از کارگاه آموزشی معلمان، مدیران و کارشناسان مجری اجراي آزمايشي طرحواره «برنامه درسی مدرسهای» بازديد به عمل آمده و گفتوگوي صميمانهاي انجام شد.
در ادامه به نقطه نظرات معلمان حاضر در اين نشست صميمي پرداخته خواهد شد:
برنامهدرسي مدرسهاي الگویي استاندارد براي بروز و ظهور خلاقيت در كلاس درس
يكي از معلمان از ناحيه يك شهر ري، با ۲۷ سال سابقه تدریس، بر ضرورت ایجاد توازن میان خلاقیت معلمان و چارچوبهای استاندارد تأکید کرد و گفت: یک معلم وقتی مقصد را نشناسد، نمیتواند مسیر درستی را برای دانشآموزان ترسیم کند، ما بیش از هر چیزي به الگویی روشن نیاز داریم تا بتوانیم مأموریت اصلیمان که همان اخلاق و تربیت است، محقق کنیم. ضروری است چارچوبهای مشخصی برای انتظارات عملکردی و دستاوردها وجود داشته باشد.
وي در ادامه تصريح كرد: خلاقیت معلمان باید در بستری همسو با اهداف کلان برنامه درسی ملی جریان یابد كه برنامهدرسي مدرسهاي ميتواند یک الگوی استاندارد براي بروز و ظهور آن باشد.
اهمیت چارچوبهای اصولی و دورهبندی دقیق برنامهها برای بهرهوری معلمان و دانشآموزان
معلمي ديگر از منطقه ۱۶ تهران نیز با تأکید بر اهمیت چارچوبهای آموزشی بیان کرد: اگر تمرینها و برنامههای درسی در قالب اصولی و درست طراحی و اجرا شوند، میتوانند بسیار اثربخش باشند.
وی در ادامه، گفت: معلم باید بتواند برای دانشآموز توضیح دهد که چرا این درس را میخواند و قرار است به کجا برسد. وقتی معلم چنین جایگاهی داشته باشد، ارزش کارش برای دانشآموزان روشنتر میشود.
برنامه درسي مدرسهاي پاسخی به نيازهاي معلم در كلاس درس
معلمي ديگر با اشاره به چالشهای عملی و آموزشي، افزود: با وجود برنامهریزیها و چارچوبهای ارائه شده، دغدغه معلمان همچنان پابرجاست. گاهی معلمها در کلاس گرفتار این میشوند که کتاب چه میگوید، بودجهبندی چگونه است و من تا پایان سال باید کجا باشم. برنامه درسي مدرسهاي فرصتي است تا اين چالشها به صورت جدي برطرف شود.
باز بودن فضای آموزشی و توانمندسازی معلمان برای خلاقیت
معلم پايه اول ابتدايي منطقه 16 شهر تهران، به اهمیت باز بودن فضای آموزشی و توانمندسازی معلمان اشاره کرد و گفت: سالها در ذهنم داشتم که آموزش باید از پایه بازسازی شود، زيرا بچههای امروز با گذشته تفاوت دارند و یکی از دغدغههایم این است که چارچوبها آنقدر بسته نباشند که جای خلاقیت برای معلم باقی نماند.
وی در ادامه، تصريح كرد: کتابها و طرح درسهای گذشته اجازه اجرای خلاقیت معلمان را نمیدادند و امکانات هم محدود بود. ما معلمان باید توانمند شویم تا بتوانیم برنامههایی که برای دانشآموزان طراحی شده را متناسب با کلاس خود اجرا کنیم كه به نظر ميرسد برنامه درسي مدرسهاي از اين نظر كمك شايان و تحولي جدي در كلاس درس خواهد بود.
تأثیر آزادی عمل معلم و امکانات کافی بر عدالت آموزشی و تحقق اهداف آموزشي و تربيتي در كلاس درس
خانم معلمي از شهر قدس، آزادی عمل معلم در انتخاب محتوا و طراحی موقعیتهای یادگیری را مورد توجه قرار داد و گفت: فرصت خلق و طراحی موقعیتهای یادگیری در برنامه درسي مدرسهاي به معلم داده شده است و برای اینکه اهداف آموزشی به طور کامل محقق شوند لازم است همه دستاندرکاران با هم همکاری کنند و محدودیتها صرفاً در دفتر یا برنامه محدود نشود بلکه حمایت واقعی از معلم و دانشآموز صورت گیرد.