جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

رونمايی از بسته يادگيری كلاس شوق‌انگيز با حضور رئيس جمهور / تولید بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی چندرسانه‌ای در سه محور اصلی

106
0

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی،‌ در اختتاميه جشنواره ملی اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری، بسته يادگيري كلاس شوق‌انگيز با حضور مسعود پزشكيان رئيس جمهور، عليرضا كاظمي وزير آموزش و پرورش و علي لطيفي رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و ديگر اعضاي شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش رونمايي شد.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اين آيين،‌ گفت: پروژه «کلاس شوق‌انگیز» با مدیریت اين سازمان و با هدف ایجاد تحول بنیادین در مدارس، از بهمن ۱۴۰۳ آغاز شد و تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ ادامه یافت. 

بسته يادگيري كلاس شوق‌انگيز، طرحي در راستاي توانمندسازی معلمان، نوآوری در روش‌های تدریس و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین
وي در ادامه افزود: این طرح در راستای توانمندسازی معلمان، نوآوری در روش‌های تدریس و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین شکل گرفت، لذا تدوین پیش‌نویس اولیه طرح با همکاری معاونت‌های آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه ستاد آغاز شد و پس از برگزاری جلسات تخصصی در شورای عالی آموزش‌وپرورش و دریافت بازخورد از خبرگان تعلیم و تربیت، نسخه نهایی برای اجرا آماده شد. 
لطيفي ضمن اشاره به فرآيند تهيه اين بسته يادگيري، تصريح كرد: با انتشار فراخوان ملی، مشارکت دانشگاه‌ها و استان‌های منتخب جلب شد و هماهنگی لازم برای جذب نیروهای آموزشی و پژوهشی صورت گرفت و تصویربرداری روزانه از کلاس‌ها، تولید محتوای استودیویی و سناریوهای کلاسی و همچنین استفاده از فناوری‌هایی مانند فیلم VR360 برای بخش گردش علمی از جمله مراحل نوآورانه این طرح بود.

توليد سه بسته کلیدی شامل «محیط یادگیری مثبت»، «روش‌های تدریس موفق» و «کاربرد فناوری در آموزش»
وي در ادامه، گفت: روایت‌پژوهی ویژه دبیران متوسطه و بسته‌های آموزشی ویژه معلمان ابتدایی آماده شد و این طرح در مشهد با برگزاری دوره توانمندسازی برای معلمان منتخب معرفی گردید و سه بسته کلیدی شامل «محیط یادگیری مثبت»، «روش‌های تدریس موفق» و «کاربرد فناوری در آموزش» ارائه شد. 
عضو شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: محتوای تولیدی پروژه شامل ۱۶ موضوع اصلی و ۴۵ موضوع اختصاصی با ۴۹ فایل اصلی و ۱۱۵ فایل مکمل بود و زمان محتوای استودیویی در دو نسخه فشرده و مشروح به ترتیب ۶۲۱ و ۱۰۰۱ دقیقه و محتوای کلاسی در دو نسخه فشرده و مشروح به ترتیب ۸۸ دقیقه و ۳۵۹ دقیقه تهیه شد.
وي با اشاره با جزئيات اين بسته يادگيري، گفت: بسته «محیط یادگیری مثبت» با ۶ موضوع اصلی و ۱۷ موضوع اختصاصی، دربردارنده ۲۲ فایل اصلی و ۴۲ فایل مکمل بوده و مباحثی همچون حمایت پداگوژیک، ارزشیابی تکاملی، طراحی آموزشی، پژوهش‌های آموزشی و رشد شخصی معلم را پوشش مي‌دهه. 
لطيفي با اشاره به جزئيات تدوين شده براي بسته «روش تدریس موفق»،‌ اظهار داشت: بسته «روش تدریس موفق» با ۷ موضوع اصلی و ۱۱ موضوع اختصاصی، ۱۰ فایل اصلی و ۱۵ فایل مکمل را شامل می‌شود و به مباحثی چون بارش فکری، یادگیری مسئله‌محور، بازی و یادگیری، ایفای نقش، بحث گروهی، یادگیری پروژه‌محور و گردش علمی پرداخته شده است. 
وي در ادامه اين آئين،‌ گفت: بسته «کاربرد فناوری در آموزش» نیز با ۳ موضوع اصلی و ۱۷ موضوع اختصاصی، ۱۷ فایل اصلی و ۵۸ فایل مکمل را دربر گرفته و مباحثی همچون تعریف و کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، آموزش معکوس و غنی‌سازی محیط یادگیری با فناوری را مورد توجه قرار داده شده است.

استفاده از روایت‌پژوهی آموزشی در كنار نمایش اجراي کلاس
عضو شوراي عالي آموزش و پروش،‌ با اشاراه به نوآوري‌هاي صورت‌گرفته، تصريح كرد: از مهم‌ترین نوآوری‌های پروژه می‌توان به استفاده از روایت‌پژوهی آموزشی در كنار نمایش اجراي کلاس، بهره‌گیری از فیلم‌های مستند، اینفوگرافی و نقشه‌های مفهومی، به‌کارگیری فناوری VR360 برای ایجاد تجربه آموزشی فراگیرتر و ارائه محتوای کامل بر روی حافظه همراه برای دسترسی معلمان اشاره کرد. 

تولید بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی چندرسانه‌ای در سه محور اصلی
وي در پايان،‌ گفت: در نهایت، پروژه «کلاس شوق‌انگیز» با تولید بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی چندرسانه‌ای در سه محور اصلی خود، الگویی نوین برای توانمندسازی معلمان فراهم مي آورد و با ترکیب نوآوری‌های پداگوژیک و فناوری‌های آموزشی، زمینه تحول در فرآیند یاددهی–یادگیری و تحقق مدرسه‌ای شوق انگيز در نظام آموزشی ایران را ایجاد مي كند.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت