برای نخستین بار در کشور، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اجرای نسخه مدرسهای برنامه درسی ملی را آغاز کرده است؛ برنامهای که به معلمان، مدیران، دانشآموزان و والدین امکان میدهد نقشه کلان یادگیری و اهداف آموزشی را در سطح مدرسه شخصیسازی کنند و با خلاقیت و استقلال در طراحی موقعیتهای یادگیری، به رشد مهارتها و توانمندیهای ویژه دانشآموزان کمک کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزیآموزشی، محمود امانی طهرانی دبيركل شورای عالی آموزش و پرورش، از کارگاه آموزشی مجریان طرح برنامه درسی مدرسهای بازدید و توضیحاتی درباره اهمیت و نوآوری این پروژه ارائه داد.
وی با تأکید بر اینکه برنامههای درسی تا پیش از این عمدتاً با هدف تولید مواد آموزشی طراحی میشدند، اظهار داشت: برای اولین بار، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دست به تولیدی از جنس مدرسهای زده است. نسخه مدرسهای برنامه درسی ملی، نقشه کلان آموزش و انتظارات عملکردی هر پایه را به صورت عملیاتی ترسیم میکند و به معلمان، مدیران، والدین و دانشآموزان کمک میکند بفهمند که به چه اهدافی باید برسند و چه مسیرهایی برای تحقق آنها وجود دارد.
امانی ادامه داد: این نسخه به معلمان اجازه میدهد فراتر از صرف اجرای کتابهای درسی، خود در طراحی موقعیتهای یادگیری مشارکت داشته باشند. هر مدرسه میتواند برنامه ویژه خود را متناسب با نیازها، امکانات و شرایط دانشآموزان طراحی و اجرا کند؛ برنامهای که مدرسه منحصربهفرد خود را از سایر مدارس متمایز میکند.
دبيركل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: فضای ایجاد شده، فرصتی برای یک معلم حرفهای است؛ معلمی که میتواند کتاب درسی را نه به عنوان متن نهایی، بلکه به عنوان پیشنهادی برای توسعه، بهبود و حتی خلق محتوای جدید ببیند.
وی در پايان، گفت: امیدواريم این پروژه به یک بازخوانی تازه از نقش معلم، مدیر، رسانههای یادگیری و دانشآموز در سراسر کشور بینجامد و تحولی جدی در بهسازی آموزشی ایجاد کند.
فيلم سخنان دكتر محمود امانی تهرانی