به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور در برنامه خط ویژه آموزش(قسمت دوم) ضمن اشاره به رونمایی از بسته یادگیری کلاس شوقانگیز با حضور رئیسجمهور، گفت: بسته یادگیری کلاس شوقانگیز از طرف رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش به سازمان تکلیف شد.
وی در ادامه افزود: یکی از ویژگیهای بسیار مغتنم جناب آقای پزشکیان اهتمام جدی است که ایشان به آموزشوپرورش دارند و در بعضی از این جلساتی که با حضور ایشان تشکیل شد، تکلیف شد که سازمان ناظر به موضوعاتی که مرتبط با تحول در روشهای یادگیری است یک محتوای بهروز و قابلاستفاده برای معلمان فراهم کند که در نهایت همین بسته کلاس شوقانگیز طراحی و تولید شد.
کلاس شوقانگیز شامل سه رکن اساسی «محیط یادگیری مثبت»، «روشهای تدریس موفق» و «کاربرد فناوری در آموزش» است
عضو شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه این بسته در سه محور کلی تولید شده است، تصریح کرد: این بسته شامل «محیط یادگیری مثبت»، «روشهای تدریس موفق» و «کاربرد فناوری در آموزش» است.
وی در ادامه این گفتگو، افزود: این بسته عمدتاً از تعدادی فیلم و در واقع اینفوگرافی یا اطلاعنگاشت تشکیل شده و تعدادی از این فیلمها ارائههای استودیویی اساتید بوده و بخشی دیگر ارائههای کلاسی یعنی اجرای کلاسی معلمان توانمندی هستند که مثلاً فرض کنید روش بارش فکری یک معلمی در یک کلاس بهصورت کاملاً واقعی اجرا شده است.
بخش ویژه روایتپژوهی معلمانه در بسته یادگیری کلاس شوقانگیز
لطیفی با اشاره به بخش ویژه این بسته، گفت: یک بخش ویژه هم در این بسته تولید شده که روایتپژوهی معلمانه بوده که بخش خیلی جالب و قابلتوجهی شده است.
وی در ادامه، اظهار داشت: درواقع در این بخش با ۱۶ نفر از معلمان برگزیده کشوری مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته شده و سؤال شده که بر اساس تجربه مثلاً فرض کنید محیط مثبت یادگیری چه محیطی است و اگر چه کاری بکنند موفقتر هستند.
عضو شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش، گفت: در ادامه آنچه که در مصاحبهها به دست آوردند، کدگذاری شد و گروه دومی از معلمان نقد کردند و سپس بر اساس کدها یک پیمایشی در شبکه شاد با قریب به شش هزار معلم انجام و به نظرات ۱۶ نفر معلم اول رأی دادند و نکته بسیار قابل تأمل اینکه بسیاری از نظرات و نکات آن ترکیب اولیه تأیید شد.
وی در پايان، تصریح کرد: در این بسته مجموعاً بیش از ۲۴۰۰ دقیقه محتوای آموزشی چندرسانهای تولید شده و از جهت فنی یعنی ملاحظات هنری و فیلمبرداری و استفاده از فناوریهای نوین کار ویژه و جدیدی در آموزشوپرورش انجامگرفته است.