رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: هدف ما دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش و پرورش و قرار گرفتن در جمع سه پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه با اشاره به جایگاه بنیادین پژوهش در نظامهای آموزشی دنیا اظهار کرد: پژوهش، رکن اصلی رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت است و در همین راستا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مأموریت دارد مسائل کلان و راهبردی نظام آموزشی کشور را شناسایی و برای آنها راهکارهای علمی ارائه کند.
وی با مرور روند شکلگیری پژوهشگاه و معرفی پژوهشکدهها و مراکز تابعه افزود: سرمایه اصلی پژوهشگاه نیروی انسانی متخصص و متعهد است.
محبی با اشاره به تدوین سند راهبردی پژوهشگاه، گفت: این سند چشمانداز ما را برای تبدیل شدن به مرجع علمی آموزش و پرورش ترسیم کرده است و تحقق جایگاه ممتاز در بین پژوهشگاههای کشور را هدف قرار دادهایم. در این سند شش هدف کلان و هجده هدف عملیاتی مشخص شده که از توسعه فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش تا ارتقای بهرهوری و توانمندسازی نیروی انسانی را در بر میگیرد.
وی همچنین از طراحی سامانه پایش و ارزیابی عملکرد خبر داد و افزود: این سامانه امکان رصد لحظهای تحقق اهداف و پروژههای پژوهشی را فراهم کرده و به شفافیت و اثربخشی بیشتر فعالیتها کمک میکند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین در این نشست به اقدامات این حوزه از جمله بازنگری فرآیند بررسی طرحهای پژوهشی، تشکیل شورای سیاستگذاری تحقیقات، تدوین آییننامه هزینهکرد اعتبارات، ایجاد بانک جامع اطلاعات علمی تعلیم و تربیت و همکاری با دانشگاهها و انجمنهای علمی کشور اشاره کرد.