وزیر آموزش و پرورش، گفت: بدون پژوهش و استفاده از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی کشور نمیتوان به تحول پایدار در آموزش و پرورش دست یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در نشستی با حضور علی لطيفی رئيس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی محبی رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و اعضای هيئت علمی و كارشناسان اين پژوهشگاه با اشاره به جایگاه محوری پژوهش در نظامهای پیشرفته آموزشی، گفت: حضور فعال و همدلانه اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشان میدهد که رمز موفقیت در همبستگی و تعامل علمی است. بنده اعتقاد دارم پژوهش، ریشه اصلی حل مسائل کشور و دستگاه عظيم آموزش و پرورش است و تقویت این حوزه اساسیترین کلید پیشرفت خواهد بود.
وی با مرور تجربههای گذشته، افزود: هیچ راهی جز جریانسازی پژوهش در آموزش و پرورش نداریم. باید پژوهشگاه نقش سیاستگذاری، راهبری و هدایت جریانهای پژوهشی کشور را در حوزه تعليم و تربيت ایفا کند. این حوزه میتواند با استفاده از ظرفیت دانشگاهها، انجمنهای علمی و پژوهشگران سراسر کشور، مسائل اين حوزه را به صورت علمی و کاربردی حل کند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اين نشست، تأکید کرد: پژوهشگاه باید با اولویتبندی درست مسائل، تغییر نگرشها و باورها را در همه سطوح رقم بزند. هر پژوهشی زمانی ارزشمند است که نتایج آن بهکار بسته شود و اثر مستقیم در تصمیمسازیها داشته باشد.
کاظمی، خاطرنشان کرد: تجربه کشورهایی که به توسعه دست یافتهاند نشان میدهد که کاربست پژوهش در سیاستگذاری، نقطه آغاز تحول است.
وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات پژوهشگران، از آنان خواست با جریانسازي و آیندهنگري، همه توان خود را برای تقویت جایگاه پژوهشگاه و بهرهگیری از دستاوردهای علمی در خدمت تعلیم و تربیت کشور به کار گیرند.