رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه «مثبت آموزش»، گفت: شخصیت و انگیزه معلم مهمترین رکن آموزش است و بسته کلاس شوقانگیز تلاش میکند این توانمندی را تقویت کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما در توضیح پروژه «کلاس شوقانگیز»، گفت: این طرح ابتکاری با پیشنهاد رئیسجمهور و وزير آموزش و پرورش و همکاری معلمان کشور آغاز شد و هدف آن ایجاد محیطهای یادگیری مثبت، ارتقای روشهای تدریس و بهرهگیری از فناوریهای نوین در کلاس درس است.
وی با بیان اینکه این بسته يادگيری شامل سه محور اصلی است، افزود: ایجاد محیط یادگیری شوقانگیز، معرفی روشهای تدریس فعال و مشارکتی و آموزش کاربرد فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی در آموزش برای معلمان، ارکان اصلی این پروژه را تشکیل میدهند.
لطیفی یکی از نوآوریهای مهم این طرح را «روایتپژوهی» عنوان کرد و گفت: ما نقطه آغاز را معلمان موفق و باتجربه قرار دادیم، با آنها مصاحبه کردیم، مولفههای یک کلاس شوقانگیز را استخراج و سپس با مشارکت بيش از 6 هزار معلم اعتبارسنجی انجام شد.
وی ضمن اشاره به اينكه برای نخستین در آموزش و پرورش، فيلمها از تدریس واقعی معلمان با فناوری پیشرفته و واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه (VR360) تهیه شده است، تصريح كرد: در این بسته هیچگونه فضای مصنوعی وجود ندارد و معلمان میتوانند اجرای طبیعی یک کلاس فعال را از زوایای مختلف مشاهده و از آن الگو بگیرند.
معاون وزير آموزش و پرورش هدف نهایی این پروژه را توانمندسازی معلمان دانست و افزود: شخصیت و انگیزه معلم مهمترین رکن آموزش است و بسته کلاس شوقانگیز تلاش میکند این توانمندی را تقویت کند.