رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش،گفت: تغییر در کتابهای درسی در دو مسیر پیش میرود، نخست در چارچوب طرحواره تحول در برنامه درسی و دوم بر اساس نیازها و ارزشیابیهای موردی.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما در ارتباط با تغییر کتابهای درسی، گفت: تغییر در کتابهای درسی در دو مسیر پیش میرود، نخست در چارچوب طرحواره تحول در برنامه درسی و دوم بر اساس نیازها و ارزشیابیهای موردی.
وی در ادامه، افزود: در مسیر نخست، تغییرات اساسی در قالب برنامه درسی مدرسهای دنبال میشود که طی بازهای ۸ الی ۱۰ ساله، همه کتابها جديد خواهند شد و حتی اختیار انتخاب منابع به برخی مدارس داده میشود.
لطیفی درباره مسیر دوم، اظهار کرد: برخی کتابها بر اساس تحولات علمی و نیازهای روز تغییر کردهاند. بهعنوان مثال، کتابهای پایه دهم فنیوحرفهای در سال جاری بهروزرسانی شدهاند و کتاب کار و فناوری پایه ششم نیز با افزودن پودمانهای کدنویسی و بخشهایی درباره آموزش هوش مصنوعی به صورت سراسری اجرا و کتاب کار و فناوری پایه هفتم و هشتم اجرای آزمايشی میشود.
وی در اين گفتكو، تصريح كرد: در دوره اول متوسطه، کتاب «از من تا خدا» با رويكردی جديد تدوين و طراحی شده است. همچنین كتاب كار آموزش خط تحریری برای دوره ابتدايی و پایههای چهارم، پنجم و ششم در حال اجرا است.
لطيفی با اشاره به نتایج ارزشیابیهای اجرای آزمایشی تاکید کرد که خروجیها نشاندهنده تأثیر مثبت این کتابها است؛ به گفته او، معلمان و دانشآموزان در فرایند ارزشیابی بازخوردهایی دادهاند که حاکی از اثر آرامبخش و تربیتی این فعالیتهاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: تمام این تغییرات در راستای ارتقای کیفیت یادگیری و پاسخ به نیازهای واقعی جامعه طراحی شده و با اجرای آزمایشی و دریافت بازخورد، بهبود و تکمیل میشوند.