جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

مدرسه باید به محیط یادگیری متحول تبدیل شود/ اعتماد به خلاقیت و توانمندی معلمان و نقش حمایتی مدیران کلید موفقیت برنامه درسی مدرسه‌ای است

45
0

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور گفت: اجرای آزمایشی «برنامه‌ درسی مدرسه‌ای» نقطه آغازی است برای عبور از آموزش تک‌بعدی و حرکت به سوی یادگیری تلفیقی، مهارت‌محور و متناسب با نیازهای نسل دیجیتال.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در نشست اجرای آزمایشی طرح «برنامه‌ درسی مدرسه‌ای» حضور یافت و این اقدام را تحولی ارزشمند و کم‌سابقه در نظام آموزشی کشور توصیف کرد.

وی با قدردانی از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، گفت: اینکه تغییرات در برنامه درسی به‌جای تصمیم‌گیری‌های ناگهانی، ابتدا در قالب آزمایشی اجرا می‌شود، گامی بسیار مهم و کم‌سابقه است که می‌تواند پیامدهای مثبت و ماندگاری برای نظام آموزشی داشته باشد.

حکیم‌زاده با اشاره به تغییرات بنیادین در دنیای یادگیری و نقش پررنگ فناوری‌های نوین، افزود: امروز دانش‌آموزان ما بومیان عصر دیجیتال‌اند و دیگر نمی‌توان تنها با کتاب درسی پاسخگوی نیازهای آموزشی آنان بود. هوش مصنوعی و منابع دیجیتال نقش پررنگی در زندگی و یادگیری نسل جدید ایفا می‌کنند و مدارس ناگزیرند خود را با این واقعیت هماهنگ سازند.

وی تأکید کرد: مدرسه صرفاً محل انتقال مفاهیم علمی نیست، بلکه محیطی برای تربیت، رشد اجتماعی، عاطفی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان است. عبور از آموزش تک‌بعدی و رفتن به سوی برنامه‌های تلفیقی و چندساحتی، فلسفه اصلی بسته‌های یادگیری جدید است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی تنها منبع یادگیری نيستند، توضیح داد: در بسته تحولی جدید، کتاب درسی تنها یکی از منابع یادگیری محسوب می‌شود و در کنار آن، فعالیت‌های گروهی، محتوای دیجیتال و بسته‌های مهارتی، فرصت‌های یادگیری متنوعی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

وی همچنین خطاب به معلمان و مدیران مدارس حاضر در اين نشست، گفت: در این مسیر تحولی، شما صرفاً معلم یا مدیر عادی نیستید؛ بلکه معلم پژوهشگر، خلاق و یادگیرنده و مدیری هستید که باید بستر تغییر را فراهم کنید. اعتماد به خلاقیت و توانمندی معلمان و نقش حمایتی مدیران کلید موفقیت این طرح است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این تحول سریع و زودبازده نخواهد بود، اما در یک افق ده‌ساله می‌تواند به دگرگونی عمیق در آموزش و پرورش منجر شود و نسل آینده کشور را برای زیست مؤثر در دنیای پیچیده فردا آماده سازد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت