جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:50
lead
flag

مشخص‌کردن چارچوب علمی و محتوایی در کنار اختیار عمل برای مدرسه در برنامه درسی مدرسه‌ای

39
0

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید مهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با رادیو فرهنگ، بر ضرورت ایجاد تحول در برنامه‌های درسی با مشارکت کارشناسان و بر اساس اسناد بالادستی تأکید کرد.
سیدمهدی باقریان، گفت: «بر اساس نیازسنجی و تجربیات موجود، به این نتیجه رسیدیم که برنامه درسی کنونی علی‌رغم تمام خدمات، با محدودیت‌های ذاتی همراه است.»

لزوم اعطای اختیار به مدارس
وی افزود: «کارشناسان معتقدند علاوه بر تنظیم خط‌مشی‌ها و چارچوب‌ها که مأموریت ذاتی هر مدرسه را مشخص می‌کند، باید اختیار عمل بیشتری به مدارس داده شود.»

دو بعد اصلی برنامه درسی مدرسه‌ای
باقریان با اشاره به دو بعد اصلی برنامه جدید، تصریح کرد: «در این مسیر دو بعد پیش روی ماست؛ نخست خط‌مشی‌ها، چارچوب‌ها و اختیاراتی که زیرساخت‌های برنامه درسی را شکل می‌دهد و دوم بسته‌های آموزشی و تربیتی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و پشتیبانی علمی لازم را فراهم می‌سازد.»
وی ادامه داد: «مهم این است که برای مدارس چارچوب علمی و محتوایی مشخص کنیم و در عین حال، آزادی عمل نیز به آنها بدهیم.»

تغییرات بر اساس نیازسنجی و شایستگی‌ها
مدیرکل دفتر تألیف و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه اظهار داشت: «این تغییرات بر اساس نیازسنجی‌ها و پژوهش‌ها و با توجه به شایستگی‌های موردنیاز هر دانش‌آموز طراحی شده است.»

انعطاف‌پذیری مدارس در اجرای برنامه‌ها
وی با اشاره به نقش مدرسه گفت: «تصویری که امروز از مدرسه در ذهن عموم وجود دارد، جدولی از دروس ثابت هفتگی است. ما در حال شکستن این تصویر هستیم تا بستر انعطاف بیشتری برای مدارس دولتی در سطح ادارات کل، مناطق و خود مدارس فراهم شود.»
باقریان تأکید کرد: «مدارس بسته به سطح و خودآگاهی خود می‌توانند مدل‌های قبلی را ادامه دهند یا دست به انتخاب جدید بزنند. حتی می‌توانند در استفاده از بسته‌های آموزشی سازمان پژوهش ابتکار عمل داشته و چند کتاب را برای آموزش ترکیب کنند.»

زمان‌بندی اجرای طرح
عضو شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان گفت: «تلاش می‌کنیم این طرح به‌تدریج فراگیر شود. البته می‌توان میان‌بری نیز در دوره اول متوسطه در نظر گرفت تا نسل میانی دانش‌آموزان نیز از این نوآوری‌ها بهره‌مند شوند.»

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت