مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی دوره ابتدایی و متوسطه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در جشن شکوفههای مدرسه جواد موفقیان منطقه ۱۶ شهر تهران، از رویکردهای نوین آموزشی سخن گفت و به پرسشهای اولیای دانشآموزان درباره اجرای آزمايشی برنامه درسی مدرسهای پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی، صبح امروز مدرسه جواد موفقیان در منطقه ۱۶ تهران میزبان «جشن شکوفهها» و آغاز سال تحصیلی دانشآموزان پایه اول بود. این مراسم با حضور سیدمهدی باقریان، مدیرکل دفتر برنامهريزی و تألیف کتابهای درسی ابتدايی و متوسطه، برگزار شد.
وی ضمن تبیین ابعاد اجرای آزمایشی برنامه درسی مدرسهای و تغییرات ایجادشده در محتوای آموزشی، تأکید کرد: این مسیر يك تحول جدی است و هدف آن ارتقای کیفیت یادگیری، افزایش خلاقیت و فراهمکردن فرصتهای واقعی برای تجربههای دانشآموزان است.
مدیرکل دفتر برنامهريزی و تألیف کتابهای درسی ابتدايی و متوسطه در سخنان خود به روند چندساله کارشناسی و بررسیهای دقیق درباره تغییر محتوا و روشهای آموزشی اشاره کرد و گفت: این تغییرات با مطالعه و کار میدانی ويژه با حضور معلمان و کارشناسان تخصصی انجام شده است. در حقیقت، هر کتاب و محتوای تازه نتیجه چندين سال تجربه، کار جمعی و ارزیابیهای متعدد است.
وی سلطه سنتی کتابهای درسی را از چالشهای نظام آموزشی دانست و افزود: ما دیگر صرفاً کتابمحور نیستیم. تلاش شده دانشآموزان در موقعیتهای یادگیری تعاملی قرار بگیرند؛ جایی که بتوانند با معلم، همکلاسیها و حتی خانواده تعامل واقعی داشته باشند. این همان فرصتی است که یادگیری پایدار و اثربخش را رقم میزند.
باقریان با اشاره به تغییرات کتابهای درسی در دروس پايه اول ابتدايی تأکید کرد:در کتابهای فارسی، مهارت شنیدن و گفتن تقویت شده است؛ در علوم تجربی، یادگیری از مسیر تجربه و فعالیتهای اجتماعی پیگیری میشود و در ریاضی کتابها بازطراحی شدهاند تا بچهها ارتباط بهتر و عمیقتری با مفاهیم داشته باشند. حتی در حوزه تربیت بدنی و هنر نیز محتواهای تازه و کاربردی ارائه شده است.