به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در آیین نواختن زنگ ایثار، مهر و مقاومت در مدرسه بانو اطهره ارجمند استان کرمان، تنها راه پیشرفت و توسعه پایدار هر کشور را پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش دانست.
آموزش و پرورش؛ کلید پیشرفت و توسعه پایدار کشور
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: توسعه در گرو نیروی انسانی است و پیشرفت انسان در گرو آموزش و تربیت، که پایه و اساس آن در مدرسه شکل میگیرد.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: «حکایت کسی که در کودکی میآموزد، همانند نقشکندن بر سنگ است و حکایت کسی که در بزرگسالی میآموزد، همانند کسی است که بر آب مینویسد» وی همچنین تأکید کرد: علم دلیل برتری است؛ کسی که به علم برسد، حاکم میشود و کسی که نرسد، مجبور است زیر دست باشد.
محبی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اظهار کرد: در این جنگ ثابت شد آنجا که در سایه مدیریت رهبری و فرماندهی معظم کل قوا، علم و فناوری در صنایع دفاعی و موشکی دست ما بود، برگ برنده نیز با ما بود.
وی نقطه آغاز کسب قدرت علمی را مدرسه و کلاس درس دانست و متذکر شد: کوچکانگاری آموزش و پرورش باید از میان برداشته شود و معلم و مدرسه باید در صدر تصمیمگیریها قرار گیرند؛ موضوعی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز بوده و ایشان بیش از ۵۰ جلسه در یک سال اخیر برای آموزش و پرورش برگزار کردهاند.
الگوی مدرسه تراز؛ عدالت و کیفیت آموزشی محور تصمیمگیریها
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، عدالت و کیفیت آموزشی را مورد تأکید قرار داد و افزود: نمیتوان با روشهای سنتی مدرسه را اداره کرد.
وی ادامه داد: الگوی «مدرسه تراز» سند تحول است که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و نمایندگان مجلس در ماده ۹۱ قانون برنامه هفتم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند کل ساختار اداری را با محوریت «مدرسه تراز» مورد بررسی قرار دهند و ساختار جدید آموزش و پرورش طراحی شد.
محبی تصریح کرد: کلیات این الگو با محوریت اعطای اختیارات بیشتر به استان، منطقه و مدرسه و با محوریت پویایی مدیر مدرسه به دولت ارسال شده و شامل ۴ بعد و ۳۲ شاخص است؛ بهطوری که مدیر مدرسه تا وزیر بر اساس خروجی و محصول مدرسه مورد ارزیابی قرار میگیرند.
خروجی مدرسه تراز؛ دانشآموز، معلم، خانواده و جامعه محلی
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، افزود: خروجی این الگو شامل دانشآموز، معلم، خانواده و جامعه محلی است. برای دانشآموز سه شاخص در نظر گرفته شده است: شایستگی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی از جمله هویت فردی و اخلاقی، تعامل مؤثر و سواد رسانهای و رضایت و تعلق دانشآموز به مدرسه؛ در این صورت موفق میشویم مدرسه تراز را محقق کنیم.
وی در حوزه معلمان، شاخص شایستگی حرفهای و تعلق سازمانی به مدرسه و در حوزه خانواده میزان مشارکت در تعلیم و تربیت، سواد تربیتی و میزان اعتماد و رضایت از مدرسه را معیار سنجش دانست.
محبی با بیان اینکه این الگو به تمام مدارس کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: امسال ۵۰ درصد و سال آینده همه مدارس باید تحت پوشش قرار گیرند تا عدالت و کیفیت بر اساس خروجی مدرسه با محوریت دانشآموز سنجیده شود.
رئیس پژوهشگاه در پایان تأکید کرد: تعریف تدریس و معلمی دیگر تنها انتقال علم و تجربه نیست؛ گرچه بخش جداییناپذیر است، اما معنای آن ایجاد شوق و انگیزه یادگیری است.