جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:55
lead
flag

تدوين طرحواره تحول در برنامه درسی با محوریت شایستگی‌های پایه و عمومی

40
0

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با حضور در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» شبکه آموزش، از آغاز اجرای آزمایشی طرحواره تحول در برنامه درسی خبر داد و تأکید کرد که این تحول با هدف پاسخ به نیازهای اجتماعی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان طراحی شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مأموریت‌های سازمان در اسناد تحولی گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات اجتماعی امروز، اصلاح و به‌روز‌رسانی برنامه درسی متناسب با آسیب‌ها، مشکلات و نیازهای جامعه است. به‌ویژه پس از دوران کرونا، همه ما احساس می‌کنیم که فضای زندگی تغییر کرده و آینده متفاوتی پیش روی ماست؛ از این رو ضرورت تحول در برنامه درسی بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از فعاليت‌های سازمان در دو سه سال اخیر، به‌ویژه امسال، صرف تدوین و آماده‌سازی برنامه تحولی شده و به لطف خدا اولین گام آن را در مدارس آغاز کرده‌ایم. این طرحواره تحول در برنامه درسی، به‌صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس پایه اول ابتدایی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران در حال اجرای آزمايشی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه طراحی برنامه برای با نگاه به تمامی ۱۲ پایه تحصیلی انجام می‌شود، اظهار کرد: طراحی برنامه برای پایه اول ابتدایی بايد با چشم‌انداز کلان برای ۱۲ سال تحصیل تدوین شود. در این چارچوب، مجموعه‌ای از طراحی‌های متنوع انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تهیه چارچوب شایستگی‌های پایه و عمومی است.

لطیفی در تشريح این چارچوب گفت: نظام آموزشی باید دانش‌آموزان را برای یک زندگی شایسته فردی و اجتماعی آماده کند؛ فارغ از اینکه در آینده چه رشته یا شغلی را انتخاب می‌کنند. همان چیزی که در عرف می‌گوییم بچه‌ها باید مهارت‌های زندگی را در مدرسه یاد بگیرند؛ از تعامل با دیگران و نحوه تفکر گرفته تا مدیریت امور شخصی. این مهارت‌ها همان شایستگی‌های پایه‌ای هستند که برای هر زندگی مناسبی ضروری‌اند.

وی افزود: در این چارچوب چهار شایستگی اصلی مدنظر قرار گرفته است: تفکر و تعقل، ارتباط مسئولانه و مؤثر، خویشتن‌سازی یا مدیریت خود و هویت ایرانی-اسلامی. مجموعه‌ای از مهارت‌ها و نگرش‌ها همچون مسئولیت‌پذیری، نظم و انضباط شخصی، رعایت قانون و مهارت‌های ارتباطی ذیل این شایستگی‌ها قرار می‌گیرند.

لطیفی در ادامه تصریح کرد: برای تدوین این چارچوب، پروژه نیازسنجی جامعی انجام شده و از مراکز مختلف خواسته شد،‌ مطالعات و آسیب‌شناسی‌های خود را ارائه دهند. بر اساس این داده‌ها مشخص کردیم که دانش‌آموزان در طول ۱۲ سال تحصیل باید چه مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را کسب کنند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت