رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اعلام کرد: در راستای طرح کلان رئیسجمهور برای تحول در آموزشوپرورش، بسته چندرسانهای «کلاس شوقانگیز» با بیش از 2400 دقیقه محتوای آموزشی تولید شده تا به توانمندسازی معلمان و ارتقای روشهای تدریس کمک کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» با اشاره به اهتمام رئیسجمهور به مسئله آموزشوپرورش گفت: آقای دكتر پزشكيان، آموزشوپرورش را اولویت نخست دولت میدانند و یکی از محورهای اصلی برنامه ایشان، کیفیتبخشی از مسیر تحول در روشهای یاددهی و یادگیری در کلاس درس است. تأکید ایشان بر استفاده از کلاسهای فعال و روشهایی است که دانشآموز نقش محوری در آن دارد و انگیزه بیشتری برای یادگیری پیدا میکند.
وی ادامه داد: در جلسات مطرح شد که برای آموزش معلمان باید از ظرفیتهای رسانهای موجود استفاده شود. بر همین اساس، تولید یک بسته چندرسانهای به سازمان پژوهش واگذار شد. این بسته با عنوان کلاس شوقانگیز طراحی و آماده شده است تا معلمان بتوانند با بهرهگیری از آن، فعالیتهای آموزشی خود را بهبود ببخشند.
محور نخست: محیط یادگیری مثبت
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره جزئیات این بسته توضیح داد: بسته کلاس شوقانگیز شامل بیش از 2400 دقیقه آموزش در سه محور اصلی است. محور نخست، ایجاد محیط یادگیری مثبت است که در آن تجربههای مستقیم معلمان موفق جمعآوری و ارائه شده است تا نشان دهد چه عواملی میتواند کلاس را به محیطی شوقانگیز و حمایتکننده از یادگیری تبدیل کند.
محور دوم: بهرهگیری از فناوریهای نوین
لطیفی افزود: دومین بخش اين بسته به استفاده از فناوری در آموزش اختصاص دارد. با توجه به تحولات فناورانه و آشنایی دانشآموزان با ابزارهای نو، این بخش نشان میدهد که چگونه معلمان میتوانند از فناوری، بهویژه هوش مصنوعی، برای بهبود تدریس، ارزشیابی و فعالسازی یادگیری استفاده کنند.
محور سوم: روشهای تدریس موفق
وی ادامه داد: سومین محور بسته، روشهای تدریس موفق است. در این بخش، ابتکارات و نوآوریهای معلمان برگزیده ارائه شده تا الگوی عملی برای سایر معلمان فراهم شود. نکته قابل توجه این است که به جای تکیه صرف بر نظریهپردازان علوم تربیتی، سراغ روایتهای واقعی معلمان موفق رفتیم.لطیفی خاطرنشان کرد: بسته «کلاس شوقانگیز» نشان میدهد که چگونه یک معلم میتواند محیطی مثبت در کلاس ایجاد کند، فناوری را در خدمت یادگیری بهکار گیرد و با روشهای خلاقانه، دانشآموزان را در فرآیند یادگیری فعال کند.