رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که بازنگری کتابهای درسی با هدف تقویت هدایت تحصیلی و مهارتآموزی، دانشآموزان را برای انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی آینده توانمند میکند.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی لطيفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتگو با خبرگزاری مهر، گفت: در سالهای اخیر، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تلاش کرده است تا هدایت تحصیلی در کتابهای درسی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. در برخی دروس، بهویژه در دوره اول متوسطه، محتوایی طراحی شده که دانشآموزان را با رشتههای تحصیلی، حرفهها و مهارتهای مورد نیاز جامعه آشنا میکند. همچنین در کتابهایی نظیر کار و فناوری، علوم، هنر و مهارتهای زندگی، فعالیتهایی پیشبینی شده که به کشف استعدادها و علاقههای فردی دانشآموز کمک میکند.
وی گفت: هدایت تحصیلی صرفاً به محتوای کتابها محدود نمیشود و نیازمند تعامل میان کتاب، معلم، مشاور و خانواده است. در این میان، کتابهای درسی نقش زمینهساز را ایفا میکنند و به دانشآموز فرصت میدهند با دنیای حرفهها و توانمندیهای فردی آشنا شده و مسیر تحصیلی خود را آگاهانهتر انتخاب کند.
مدرسه؛ کارگاه پرورش مهارتهای زندگی و شغلی
معاون وزير گفت: یکی از جهتگیریهای اساسی برنامه درسی ملی در سالهای اخیر، تقویت مهارتآموزی دانشآموزان بوده است. محتوای کتابها بهویژه در حوزههای فنیوحرفهای، کاردانش و دروس عمومی نظیر کار و فناوری، بیش از گذشته به تمرینهای عملی و فعالیتمحور نزدیک شده است. علاوه بر این، مباحثی مانند هوش مصنوعی، کدنویسی و فناوریهای نوین نیز در کتابهای درسی گنجانده شده و تدوین کتاب هوش مصنوعی برای تمامی شاخههای کاردانش، دانشآموزان را با این حوزه آشنا میکند.
لطیفی تأکید کرد که تحقق مهارتآموزی تنها با گنجاندن اهداف و محتوا در برنامه درسی ممکن نیست و فراهم کردن امکانات و تجهیزات مناسب، توانمندسازی معلمان، اصلاح زمان آموزش و تغییر فرهنگ مدارس از تمرکز صرف بر آموزش نظری به سمت تعادل میان آموزش نظری و مهارتی، گامهای ضروری هستند.
وی افزود: اجرای برنامه درسی مدرسهای، با رسمیت بخشیدن به فعالیتهای متنوع مدرسهای و دادن اختیار به مدارس، فرصت میدهد تا متناسب با شرایط بومی و ظرفیتهای محلی، بخشی از برنامه به فعالیتهای مهارتمحور اختصاص یابد. این اقدام سبب میشود دانشآموزان علاوه بر مهارتهای عمومی مانند همکاری گروهی، حل مسئله و سواد رسانهای، با مهارتهای متناسب با نیاز منطقه خود نیز آشنا شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی چشمانداز آینده را اینگونه ترسیم کرد: با تجهیز بیشتر مدارس، توانمندسازی معلمان و اصلاح تدریجی فرهنگ تربیت و آموزش در مدرسه، سهم مهارتآموزی در برنامه درسی بیش از گذشته افزایش خواهد یافت و دانشآموزان با اعتمادبهنفس و توانمندی بیشتر وارد مسیر تحصیلی و شغلی آینده خود خواهند شد.