جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:55
lead
flag

تحول در آموزش هنر؛ تألیف کتاب‌های کار آموزش خط تحریری از پایه چهارم تا ششم ابتدایی

73
0

رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از بازنگری گسترده در محتوای درس هنر و تألیف مجموعه جدید کتاب‌های «آموزش خط تحریری» ویژه پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی خبر داد و این اقدام را گامی در جهت تقویت زیبایی‌نویسی و خلاقیت هنری دانش‌آموزان دانست.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مینو آیت‌الهی، رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه، در برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما با اشاره به اهمیت درس هنر در تربیت ذوق و سلیقه هنری دانش‌آموزان گفت: درس هنر در دوره ابتدایی نزدیک به دو دهه است که با رویکرد تربیت هنری و پرورش زیبایی‌شناسی در قالب کتاب راهنمای معلم اجرا می‌شود و هدف اصلی آن درک هنری و پرورش خلاقیت است.

وی با بیان اینکه برنامه درسی هنر بر پنج رکن اصلی شامل ارتباط با طبیعت، زیبایی‌شناسی، توجه به میراث فرهنگی، خلاقیت و نقد هنری استوار است، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به نیازهای معلمان و دانش‌آموزان و نیز دغدغه خانواده‌ها درباره خوش‌خطی و زیبایی‌نویسی، تصمیم گرفتیم آموزش خط تحریری را از دوره ابتدایی آغاز کنیم.

آیت‌الهی با اشاره به سابقه بررسی محتوای کتاب‌های هنر و فارسی از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون تصریح کرد: پیش از این، آموزش خط تحریری به‌صورت رسمی در هیچ‌یک از پایه‌های ابتدایی وجود نداشت و تنها تمرین‌هایی محدود در قالب املا و انشا یا کتاب‌های "بنویسیم" ارائه می‌شد، در حالی که خط فارسی به‌کار رفته در کتاب‌های درسی بیشتر نوعی خط ماشینی و فاقد جنبه آموزشی بود.

رئیس گروه هنر دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه ادامه داد: با هدف آموزش صحیح‌نویسی، زیبایی‌نویسی و افزایش سرعت نوشتن دانش‌آموزان، مجموعه‌ای سه‌جلدی از کتاب‌های آموزش خط تحریری برای پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی تألیف شده است؛ به‌گونه‌ای که در پایه چهارم تمرکز بر آموزش حروف، در پایه پنجم بر اتصالات و در پایه ششم بر جمله‌نویسی است.

به گفته وی، این کتاب‌ها در سال تحصیلی گذشته به‌صورت آزمایشی در ۵۰ کلاس درس اجرا و ارزیابی شده‌اند و پس از دریافت بازخورد معلمان، تغییراتی در چینش محتوایی آن‌ها اعمال شده است.

آیت‌الهی در پایان تأکید کرد: این اقدام بخشی از برنامه تحول محتوایی دفتر تألیف در حوزه هنر است که هدف آن، پرورش نسلی خوش‌ذوق، خلاق و برخوردار از سواد زیبایی‌شناسی در کنار مهارت‌های نگارشی است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت