جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 00:57
lead
flag

خطی زیبا، خوانا و سریع برای همه دانش‌آموزان؛ تحول در آموزش خوش‌نویسی با کتاب‌های کار آموزش خط تحریری

97
0

مؤلف کتاب‌های «آموزش خط تحریری» با تأکید بر اهمیت آموزش خوش‌نویسی از دوره ابتدایی گفت: در این مجموعه، هدف آن بوده که دانش‌آموزان با خطی آشنا شوند که علاوه بر زیبایی، خوانایی و سرعت نوشتن را نیز در خود داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رضا صفری، مؤلف کتاب‌های «کار آموزش خط تحریری» در برنامه تلویزیونی «مثبت آموزش» ضمن تشکر از دفتر تألیف برای فراهم‌سازی زمینه تدوین این آثار، گفت: خوش‌نویسی و زیبانویسی از مؤلفه‌های مهم فرهنگ ایرانی است و خوشبختانه با همکاری دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری، این فرصت فراهم شد تا آموزش خط تحریری از پایه چهارم تا ششم ابتدایی در قالب مجموعه‌ای مدون و هدفمند وارد برنامه درسی شود.

وی افزود: سال‌ها بود که جای آموزش اصولی خط تحریری در نظام آموزشی ما خالی بود؛ در حالی که مدارس بهترین بستر برای ترویج این مهارت هستند، چراکه دسترسی مستقیم به نسل جدید و همه دانش‌آموزان دارند. در جامعه امروز، بدخطی به امری رایج تبدیل شده و در مقابل، خوش‌خطی نوعی شگفتی برمی‌انگیزد. ما باید این روند را اصلاح کنیم و از سنین پایین مهارت درست‌نویسی را آموزش دهیم.

صفری با اشاره به پیشینه خط تحریری در تاریخ هنر ایران توضیح داد: در حوزه خوش‌نویسی، خط مستقلی به نام شکسته‌تحریری وجود دارد که سابقه آن به دوره زندیه بازمی‌گردد. این خط برخلاف نستعلیقِ سنتی، برای نوشتار روزمره ساده‌تر و کاربردی‌تر است. هدف ما در آموزش خط تحریری این است که دانش‌آموزان خطی بیاموزند که زیبا، خوانا و سریع باشد؛ خطی که بتوان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد.

این مؤلف با اشاره به مراحل تدوین و هدف‌گذاری کتاب‌ها گفت: در حال حاضر، کتاب‌های آموزش خط تحریری برای پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی تألیف شده است. در پایه چهارم، تمرکز بر آموزش حروف (مفردات) است؛ در پایه پنجم، بر اتصالات حروف؛ و در پایه ششم، تمرکز بر جمله‌نویسی و تمرین متون بیشتر قرار دارد. در تدوین این کتاب‌ها، تلاش شده آموزش‌ها کاربردی و ماندگار باشند تا دانش‌آموز پس از تمرین، بتواند از مهارت‌های خود در نوشتار روزمره بهره ببرد.

صفری ادامه داد: کتاب پایه ششم امسال برای نخستین بار تألیف شده و در تعدادی از مدارس کشور به‌صورت آزمایشی در حال اجراست. پس از جمع‌بندی نتایج و بازخوردها، این مجموعه در سال آینده به‌صورت سراسری در مدارس اجرا خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تداوم این مسیر، آموزش خط تحریری در آینده به پایه‌های پایین‌تر نیز تسری یابد و افزود: هدف نهایی ما این است که دانش‌آموزان به خط شکسته‌تحریر، یعنی مقصد نهایی آموزش خوش‌نویسی، برسند؛ خطی که هم اصالت ایرانی دارد و هم پاسخگوی نیازهای نوشتاری امروز است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت