جستجو
دوشنبه 1404/07/21 ساعت 22:27
lead
flag

مدرسه تراز؛ گامی ویژه در مسیر تحقق عدالت و تحول آموزشی

76
0

در همایش بین‌المللی «مدرسه تراز» که به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، رئیس پژوهشگاه و دبیر علمی همایش با تشریح ابعاد طراحی و اجرای الگوی مدرسه تراز در کشور، از آغاز مرحله استقرار این الگو در مدارس و تدوین نقشه راه تحقق کیفیت در مدرسه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مدرسه تراز، در سخنان خود ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای گران‌قدر، به ویژه شهدای جنگ دوازده‌روزه اخیر، گفت: این همایش حاصل تلاش جمعی از فرهیختگان، مدیران و پژوهشگران آموزش‌وپرورش است که هدفشان ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور از طریق طراحی و اجرای الگوی مدرسه تراز است.

وی با اشاره به اهداف اصلی این همایش اظهار داشت: توسعه مبانی نظری مدرسه تراز، دستیابی به الگوهای موفق ملی و فراملی، عبور از مرحله نظریه به عمل و نقد و بررسی الگوی مدرسه تراز از جمله محورهای کلیدی این برنامه است.

به گفته محبی، در فرآیند فراخوان این همایش ۶۳۷ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری علمی، ۲۹۰ مقاله برگزیده در مجموعه مقالات منتشر شد.

وی افزود: خروجی علمی همایش در قالب پنج مقاله بین‌المللی و هجده مقاله داخلی ارائه شده و در بخش ویژه، پنج وزیر سابق آموزش‌وپرورش در میزگردی به بررسی تجربه‌ها و چالش‌های مدرسه‌محوری و مدرسه تراز پرداختند.

رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه طراحی و استقرار الگوی مدرسه تراز تاکنون در ۱۲ گام پیش رفته است، گفت: تدوین ابعاد و مؤلفه‌ها، بررسی در قرارگاه اجرایی‌سازی، اعتباربخشی در استان‌ها و تصویب در شورای عالی آموزش‌وپرورش از جمله مراحل طی‌شده این طرح بوده است. اکنون با ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی، ده درصد مدارس دولتی و سی درصد مدارس غیردولتی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در سال جاری، با همکاری معاونت‌های آموزشی، برنامه‌ریزی شده است تا ظرف سه سال آینده پنجاه درصد مدارس کشور ذیل الگوی مدرسه تراز قرار گیرند و این طرح به طور مستمر به‌روزرسانی و ارتقا یابد.

 

نقشه راه تحقق کیفیت در مدرسه
محبی با اشاره به طراحی سامانه جامع مدرسه تراز خاطرنشان کرد: این سامانه بستری فراهم می‌کند تا تمام فعالیت‌های مدارس بر اساس الگوی مدرسه تراز انجام شود. پرسش‌های بنیادینی مانند وضعیت مطلوب مدرسه، وضعیت موجود و مسیر رسیدن به آن، در این سامانه پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: در این الگو، پنج بعد اصلی شامل مدیریت و راهبری، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، محیط یادگیری، برنامه درسی و مشارکت خانواده و جامعه محلی تعریف شده است. هر بعد دارای مؤلفه‌ها و شاخص‌های دقیق ارزیابی است تا مدارس بتوانند وضعیت خود را سنجیده و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کنند.

رئیس پژوهشگاه با تأکید بر اینکه مدرسه تراز باید محیطی شاد، امن و یادگیرنده برای دانش‌آموزان باشد، اظهار کرد: هدف ما این است که مدرسه به جایی تبدیل شود که دانش‌آموزان از بودن در آن لذت ببرند، احساس تعلق کنند و رشد همه‌جانبه پیدا نمایند. مدرسه‌ای که وقتی زنگ پایان کلاس به صدا درمی‌آید، دانش‌آموز دلش نخواهد از آن خارج شود.

مدرسه تراز؛ گامی در مسیر عدالت و تحول آموزشی
محبی تصریح کرد: الگوی مدرسه تراز با تکیه بر شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان، مشارکت خانواده‌ها، عدالت آموزشی و پاسخ‌گویی مدیران از سطح مدرسه تا ستاد، می‌کوشد نظام تعلیم و تربیت کشور را در مسیر تحول واقعی قرار دهد. این الگو محصول محور بوده و همه اجزای آن بر اساس شاخص‌های علمی و قابل سنجش طراحی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با استقرار کامل این الگو، آموزش‌وپرورش ایران به سمت تحقق مدرسه‌ای گام بردارد که نه‌تنها محل آموزش، بلکه کانون تربیت، زندگی و شکوفایی استعدادهای نسل آینده باشد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت