جستجو
دوشنبه 1404/07/21 ساعت 22:17
lead
flag

رونمایی از کتاب‌های نونگاشت پایه اول ابتدایی و رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در دارالفنون؛ «نقشه گنج» فارسی پایه اول ابتدایی معرفی شد

53
0

در حاشیه نشست خبری علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، از مجموعه‌ای از آثار تازه‌تدوین‌شده سازمان شامل هفت عنوان کتاب‌ نونگاشت پایه اول ابتدایی در قالب طرح‌واره تحول در برنامه درسی، پانزده جلد کتاب نونگاشت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و نوآوری‌های کتاب نونگاشت فارسی پایه اول با عنوان «نقشه گنج» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در آیینی در حاشیه نشست خبری دکتر علی لطیفی در مدرسه دارالفنون برگزار شد، از دستاوردهای تازه سازمان در حوزه تدوین کتاب‌های درسی نونگاشت رونمایی به عمل آمد.

در این مراسم، ۷ عنوان از کتاب‌های نونگاشت پایه اول ابتدایی شامل: فارسی می‌خوانم، فارسی می‌نویسم، ریاضی دوست‌داشتنی، جهان پیرامون، کتاب کار هنر و خلاقیت، کتاب کار حرکت و بازی و آموزش قرآن که در چارچوب طرح‌واره تحول در برنامه درسی طراحی و تدوین شده‌اند، معرفی شد. این مجموعه به‌عنوان نخستین گام اجرایی طرح تحول در برنامه درسی، طراحی شده و هدف آن فراهم‌سازی بستری برای یادگیری عمیق‌تر و مشارکت فعال‌تر دانش‌آموزان و معلمان بوده که اجرای آزمایشی آن از مهر ۱۴۰۴ آغاز شده است.

همچنین از ۱۵ جلد کتاب نونگاشت در رشته‌های فنی و حرفه‌ای رونمایی شد که با هدف روزآمدسازی آموزش‌های مهارتی و همسویی با تحولات بازار کار و فناوری تدوین شده‌اند. این کتاب‌ها عبارت‌اند از: نصب تاسیسات جریان ضعیف، ارائه‌دهنده خدمات رایانه‌ای، توسعه مهارت‌های چابکی‌-‌ذهنی، مراقبت از سلامت کودک، آماده‌سازی زمین زراعی، ساخت و مونتاژ تجهیزات کشاورزی، دانش فنی پایه رشته چاپ، دانش فنی پایه رشته فتو‌ـ‌گرافیک، سرویس و نگهداری خودروهای سواری، تصویربرداری و صدابرداری، تولید نمایش‌های عروسکی، بافت گلیم، طراحی و دوخت دامن و شلوار، دانش فنی پایه ساخت تصویر، چاپ و حروف‌نگاری و اجرای پوشش نهایی معماری داخلی.

در بخش دیگری از این رونمایی، از نوآوری‌های کتاب فارسی پایه اول ابتدایی با عنوان «نقشه گنج» پرده‌برداری شد. این کتاب با رویکردی تازه در آموزش زبان و ادبیات فارسی طراحی شده و تلاش دارد با بهره‌گیری از داستان، تصویر، بازی و فعالیت‌های تعاملی، فرایند یادگیری خواندن و نوشتن را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر و مؤثرتر کند.

به گفته لطیفی، این تغییرات و نونگاشت‌ها نشانه‌ای از حرکت نظام آموزشی کشور به سمت تحول بنیادین در محتوا، روش و ساختار یادگیری است؛ تحولی که با اجرای آزمایشی برنامه درسی مدرسه‌ای در پایه اول ابتدایی آغاز شده و قرار است در سال‌های آینده به سایر پایه‌ها و دوره‌ها گسترش یابد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت