جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/29 ساعت 01:58
lead
flag

تحول در برنامه درسی با محوریت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

33
0

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، گفت: در مدرسه فرصت‌هایی در اختیار داریم که معمولاً برای مراسم و مناسبت‌هایی برنامه‌ریزی می‌شود، این فرصت‌ها قابلیت مدیریت بسیار خوبی دارند تا نقش دانش‌آموزان پررنگ‌تر بشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا درباره فعالیت‌های مهارت‌محور و عملی در مدارس، گفت: اگر محتواهای مهارتی جدی اجرا شوند، شاهد تغییر محسوسی در آمادگی دانش‌آموزان برای کسب مجموعه‌ای از مهارت‌ها و همچنین مواجهه مؤثر با مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، خواهیم بود.

 

تأکید بر مهارت‌های اجتماعی در دروس مختلف

وی ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از دروسی مانند مطالعات اجتماعی، ناظر بر مهارت‌های زندگی اجتماعی و تعاملاتی است که فرد باید در جامعه و خانواده داشته باشد. همچنین، دروسی مانند تفکر و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت تدریس می‌شود که عمدتاً ماهیت مهارت‌محور و فعالیت‌محور دارند.


تقویت تفکر و تعامل در دروس تخصصی

لطیفی در این گفت‌وگو تصریح کرد: علاوه بر این، حتی در دروس علوم و دروس وابسته مانند فیزیک و شیمی، بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌ها در راستای تقویت توان تفکر، تعامل و برنامه‌ریزی دانش‌آموزان طراحی شده‌اند. فعالیت‌های این دروس، دانش‌آموز را منفعل در نظر نمی‌گیرد، بلکه او را فعال می‌سازد و وادار به تفکر، صرف وقت، تعامل و گاهی طراحی می‌کند. درسی مانند کار و فناوری که از پایه ششم تا نهم ادامه دارد، از همین دسته‌بندی است.

 

استفاده از ظرفیت مناسبت‌ها برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان

وی اظهار کرد: در مدرسه فرصت‌هایی در اختیار داریم که معمولاً برای مراسم و مناسبت‌هایی برنامه‌ریزی می‌شود، این فرصت‌ها قابلیت مدیریت بسیار خوبی دارند تا نقش دانش‌آموزان پررنگ‌تر بشود.


اختصاص زمان مشخص به فعالیت‌هايی برای مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: یکی از مواردی که در طرحواره تحول در برنامه درسی پیگیری می‌شود، این است که به مدارس تأکید می‌شود از مجموع حدود ۸۰۰ ساعت زمان آموزش در طول سال تحصیلی، باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت آن صرف فعالیت‌هایی شود که در آن‌ها دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کنند و مسئولیت‌پذیر باشند.


احیای فعالیت‌های فوق‌برنامه با محوریت علاقه دانش‌آموزان

لطیفی خاطرنشان کرد: اکنون به‌صورت جدی پیگیر احیای فعالیت‌های فوق‌برنامه در دوره جدید و در طرحواره تحول در برنامه درسی هستیم؛ به‌طوری که هر یک از دانش‌آموزان در زمینه‌ای که علاقه و انگیزه دارند، ثبت‌نام کرده و فعالیت‌ها را انجام دهند. ان‌شاءالله در چارچوب جدید، به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری خواهد شد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت