جستجو
چهارشنبه 1404/08/07 ساعت 21:32
lead
flag

سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی مسیر استانداردسازی منابع آموزشی را هموار می‌کند / اهدای «نشان رشد» در راستای ارتقای کیفیت آموزش و تنوع‌بخشی به محتواها

94
0

معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و تكنولوژی آموزشی، گفت: کتاب‌های درسی به‌تنهایی پاسخ‌گوی همه نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان نیستند و به همین منظور، فرایند ساماندهی و ارزیابی منابع مکمل یادگیری در قالب طرح «نشان رشد» برای ارتقای کیفیت آموزش و تنوع‌بخشی به محتواها در دستور کار سازمان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ابوذر حسام‌پور، معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، در گفت‌وگو با برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش صدا و سیما با اشاره به مأموریت‌های متنوع این سازمان اظهار کرد: سازمان پژوهش به‌عنوان بازوی علمی و آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، مسئولیت اصلی تدوین برنامه درسی و تألیف کتاب‌های درسی را برعهده دارد؛ اما علاوه بر آن، مأموریتی مهم در حوزه «تنظیم‌گری و ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی» نیز دارد که در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پیگیری می‌شود.


نیاز مدارس به محتواهای متنوع و متناسب با واقعیت‌های آموزشی

وی افزود: کتاب‌های درسی نمی‌توانند به‌تنهایی همه مفاهیم آموزشی و تربیتی را منتقل کنند، زیرا دانش‌آموزان با توجه به نیازهای متفاوت، اقلیم، قومیت و شرایط جغرافیایی متنوعی که دارند، به محتواهای مکمل آموزشی نیازمندند. در همین راستا، فرایند «ساماندهی منابع آموزشی» طراحی شده تا محتواهای غیردرسی، از جمله کتاب‌های کمک‌آموزشی، بسته‌های تربیتی، نرم‌افزارهای آموزشی، فیلم‌های مستند و تربیتی، ابزارهای یادگیری و سایر تولیدات فرهنگی و آموزشی، پس از ارزیابی و تأیید، در اختیار مدارس و خانواده‌ها قرار گیرند.


ارزیابی علمی و انتشار شفاف منابع معتبر

معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و تكنولوژی آموزشی ادامه داد: این محتواها پس از ارسال توسط ناشران و تولیدکنندگان به سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی، در شوراهای تخصصی و دایره‌های ارزیابی محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به شاخص‌های کیفی، سطح مخاطب و موضوع، درجه‌بندی و در سامانه‌های سازمان منتشر می‌شوند تا معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان بتوانند به‌صورت شفاف از منابع تأییدشده بهره‌مند شوند.


از مدرسه تا جشنواره؛ جریان مستمر تولید و ارزیابی محتواهای آموزشی

حسام‌پور در ادامه با اشاره به پیوند این فرایند با فعالیت‌های میدانی مدارس گفت: تجهیز کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی بر اساس منابع تأییدشده سازمان انجام می‌شود. همچنین جشنواره‌های مختلف رشد که شامل جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره کتاب رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد و جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد هستند، فرصت مهمی برای شناسایی و جذب محتوای باکیفیت و خلاقانه فراهم کرده‌اند.


«نشان رشد»؛ مهر تأیید رسمی بر کیفیت محتوا

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مسیر طراحی «نشان استاندارد رشد» است، گفت: کلیه محتواهایی که از فرایند ارزیابی عبور کرده و استانداردهای سازمان پژوهش و وزارت آموزش‌وپرورش را کسب کنند، موفق به دریافت نشان رشد می‌شوند. این نشان به منزله تأیید رسمی کیفیت علمی، آموزشی و تربیتی آن محتواست.


چشم‌انداز آینده؛ یادگیری متنوع و متناسب با نیاز جامعه

حسام‌پور در پایان خاطرنشان کرد: هدف سازمان پژوهش از توسعه فرایند ساماندهی منابع آموزشی، فراهم کردن فرصت‌های یادگیری متنوع، ارتقای کیفیت آموزش، تقویت خلاقیت تولیدکنندگان و ایجاد ارتباط سازنده میان مدرسه، خانواده و نظام تربیتی کشور است؛ مسیری که در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و با محوریت یادگیری اثربخش و متناسب با نیازهای روز جامعه دنبال می‌شود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت