کارگاه آموزشی «بازیوارسازی» با حضور جمعی از کارشناسان حوزههای مختلف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد. این کارگاه با هدف آشنایی شرکتکنندگان با شیوههای نوین طراحی فرایند یادگیری بر پایه اصول بازی و تعامل، تجربهای متفاوت از آموزش را رقم زد.
به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این کارگاه شرکتکنندگان با مبانی نظری و عملی بازیوارسازی آشنا شدند و در قالب گروههای تعاملی، به طراحی بازیهای آموزشی متناسب با حوزه کاری خود پرداختند. این برنامه با تأکید بر حضور مؤثر و فعال در تمام مراحل اجرا برگزار شد.
حسن فلاح، مدیرکل امور اداری و پشتیبانی، با تأکید بر اهمیت کاربست روشهای خلاقانه در آموزش کارکنان، اظهار کرد: هدف از اجرای این دوره آن است که با بهرهگیری از روش بازیوارسازی، هم تنوع در آموزش ایجاد شود و هم مسائل و چالشهای واقعی سازمان شناسایی و برای آنها راهحلهای عملی طراحی گردد.
وی از شرکتکنندگان خواست تا نظام مسائل واحدهای خود را احصا و اولویتبندی کنند و براساس آن، نمونههای عملی بازی طراحی نمایند. فلاح افزود: در گام بعدی، این بازیها در قالب یک جلسه هماهنگی تخصصی بررسی و برای اجرا و بازخورد در دورههای آتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در ادامه، گروههای شرکتکننده بازیهای طراحیشده خود را اجرا کردند. این بخش با استقبال حاضران همراه بود. اجرای بازیها فرصتی فراهم کرد تا مفاهیمی همچون کار تیمی، تصمیمگیری، اعتمادسازی و شبیهسازی مسائل واقعی سازمانی در قالب تجربهای تعاملی و جذاب تمرین شود.
در جمعبندی پایانی، مدرس کارگاه با اشاره به اهمیت کیفیت طراحی بازی گفت: اگر تجربه بازی بهدرستی تعریف و هدایت شود، میتواند بستری برای تقویت خلاقیت، درک اجتماعی و حتی شبیهسازی فرآیندهای مدنی در کلاس درس یا محیط سازمانی باشد. طراحی دقیق چرخه چالش و پاداش، ایجاد بازخورد مؤثر و تدوین سند طراحی بازی از مؤلفههای اساسی در موفقیت این رویکرد است.
کارگاه «بازیوارسازی» گامی نو در جهت تحول آموزشهای سازمانی و تقویت رویکردهای تعاملی در یادگیری بود؛ رویکردی که تلاش دارد میان تفکر، تجربه و عمل پلی خلاقانه و اثربخش ایجاد کند.