به گزارش روابط عمومی و امور بينالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، عباس بیات، عضو گروه تألیف بستههاي تربيت و يادگيری «از ایرانمان دفاع میکنیم»، در برنامه شبکه آموزش با تأکید بر اینکه این بستههای تربيت و يادگيری «کتاب تدریسی» نیست، بلکه چارچوبی برای طراحی موقعیتهای یادگیری است، گفت: هدف این مجموعه، مشارکتجویی و کنشگری دانشآموزان و اجرای مدرسهمحور است.
بیات با اشاره به طراحی انعطافپذیر بستهها افزود: این محتوا بهگونهای نوشته شده که معلم بتواند از مستند، فیلم، سرود، کارگروهی، نمایشگاه و فعالیتهای بیرون از کلاس برای اجرا استفاده کند و دانشآموز از حالت شنونده منفعل خارج شود.
وی استفاده گسترده از رمزینههای سریع پاسخ (QR Code) و دسترسی به فیلمها و منابع تکمیلی را از ویژگیهای مهم بسته دانست و گفت: معلم و مدیر مدرسه طراح اصلی اجرا هستند و هر مدرسه متناسب با شرایط منطقه و تجربه زیسته خود میتواند اجرای متفاوتی داشته باشد.
بیات درباره ساختار کتاب توضیح داد: روایت اصلی کتاب، روایت ما و آنهاست؛ از شناخت منطقه و دشمن تا مفهوم جنگ ترکیبی، نقش مدرسه، ظرفیت هنر، اهمیت فناوری هستهای و توان دفاعی کشور.
وی تأکید کرد این بستهها میتواند بخشی از خلأ نظام آموزشی در حوزه تربیت سیاسی و اجتماعی را جبران کند و افزود: اگر جذاب و مشارکتی اجرا شود، مدرسه را به یک رویداد هویتساز و تجربه معنادار برای دانشآموزان تبدیل خواهد کرد.