رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از اجرای آزمایشی طرح تحول در برنامه درسی از پایه اول ابتدایی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی لطیفی معاون وزير و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به سیاستهای این سازمان در حوزه بازنگری کتابهای درسی، گفت: تغییرات کتابهای درسی را میتوان در چند سطح دستهبندی کرد؛ بخشی از این تغییرات، اصلاحات ضروری و روتین است که بر اساس بازخورد معلمان و جامعه آموزشی انجام میشود و یک فرآیند طبیعی و همیشگی در سازمان به شمار میرود.
لطیفی با اشاره به اجرای «طرحواره تحول در برنامه درسی» ادامه داد: این طرح از پایه اول ابتدایی آغاز شده و در سال تحصیلی جاری بهصورت اجرای آزمایشی محدود دنبال شده است. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، اجرای آزمایشی این طرح از سال آینده وارد فاز گستردهتری خواهد شد و در حال حاضر، طراحی و برنامهریزی آن در دست انجام است.
وی به تغییرات انجامشده در برخی کتابهای درسی طی سالهای اخیر اشاره و مطرح کرد: کتابهایی از جمله کار و فناوری، «از من تا خدا» و آموزش خط تحریری از جمله آثار مهمی هستند که فرآیند بازنگری و بهروزرسانی آنها در سالهای اخیر دنبال شده و این مسیر ادامه دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تحول در شاخه فنیوحرفهای نیز گفت: تغییرات این حوزه مبتنی بر تحولات فناوری و نیازهای بازار کار طراحی شده است و در سال تحصیلی جاری، کتابهای پایه دهم رشتههای فنیوحرفهای دستخوش بازنگری اساسی شدند، بهطوری که حدود 70 عنوان کتاب یا بهطور کامل تغییر کرده یا از ابتدا نگارش جدید شدهاند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، در سال تحصیلی آینده نیز کتابهای پایه یازدهم و بخشی از پایه دوازدهم رشتههای فنیوحرفهای با همین رویکرد اصلاح و اجرا خواهند شد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رویکرد پژوهشمحور و کاوشگرانه در برنامههای درسی اظهار کرد: جستوجوگری، کاوشگری و اکتشاف از رویکردهای جدی برنامههای درسی فعلی کشور است و کتابهای درسی، بهویژه در حوزههایی مانند علوم و مطالعات اجتماعی، بر این اساس تألیف شدهاند.