«دستورالعملهای موثر برای پیادهسازی یادگیری از راه دور در دوران شیوع بیماریهای همه گیر» عنوان مقاله ای است توسط هانی مورگان در دانشگاه می سی سی پی جنوبی منتشر شده و به بیان شرایط یادگیری در این برهه مهم می پردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این مقاله در مجله "خانه پاکیزه : مجله تخصصی استراتژیهای آموزشی، ایدهها و مسائل" توسط هانی مورگان (Hani Morgan) در مدرسه آموزش، دانشگاه می سی سی پی جنوبی، هاتیس برگ، می سی سی پی، ایالات متحده منتشر شده که بخش بین الملل روابط عمومی سازمان ترجمه شده است.متن کامل این مقاله به شرح زیر است:
چکیده :
در پاسخ به شیوع بیماری کووید 19، بسیاری از مدارس ایالات متحده، پیادهسازی شیوههای یادگیری از راه دور را برای اطمینان کسب کردن از تداوم فرایند آموزش در دستور کار خود قرار دادند. رهیافت یادگیری از راه دور موجب میشود که در دوران تعطیلی مدارس، دانشآموزان همچنان درگیر فرایند یادگیری و آموزش باشند و در روند آموزش آنها گسست ایجاد نشود. اگر چه بسیاری از مدارس از منابع کافی برای پیادهسازی شیوههای مختلف یادگیری از راه دور برخوردار نیستند و از سوی دیگر همه دانشآموزان نیز از ابزارهای هوشمند و آنلاین برای شرکت در این کلاسها بهرهمند نیستند، با این حال مدارسی که این شیوههای آنلاین و از راه دور را برای تداوم آموزش دانش آموزان، پیادهسازی و اجرایی کردهاند، میتوانند با استفاده از دستورالعملهای سازمانهای معتبری نظیر" انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش" به دستاوردهای بهتر و مناسبتری در پیاده سازی شیوههای یادگیری آنلاین و از راه دور دست یابند.
کلید واژهها : یادگیری از راه دور، همه گیری جهانی، نابرابری در آموزش
در ماه فوریه سال 2020 میلادی مدارس در ایالات متحده کمکم با این واقعیت روبرو شدند که شیوع بیماری کرونا میتواند به شدت حوزههای آموزشی و دانشآموزان را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از این مدارس خود را آماده کردند تا در صورت تصمیم نواحی آموزشی مبنی بر تعطیلی مدارس، شیوههای یادگیری آنلاین و از راه دور را برای اطمینان یافتن از تداوم آموزش دانشآموزان در دستور کار قرار داده و پیاده سازی کنند. تا ماه مارس همین سال، سیستم مدارس عمومی شهر نیویورک که بزرگترین ناحیه آموزشی در ایالات متحده است، شروع به تعطیلی مدارس خود کرد. از معلمان خواسته شد که همچنان به مدرسهها بیایند و شیوههای کار با ابزارهای آنلاین را به سرعت تمرین کنند. از دانشآموزان نیز خواسته شد که در خانه بمانند و از آنجا در کلاسهای آنلاین مدارس شرکت کنند. طراحیها بر این اساس قرار گرفت، که به دانش آموزانی که در خانه کامپیوتر نداشتند؛ یک دستگاه کامپیوتر داده شود و آنهایی هم که به اینترنت دسترسی ندارند یک خط اتصال اینترنت با کیفیت دریافت کنند (Shapiro 2020). از این زمان به بعد بود که تعطیلی مدارس در ایالات متحده به صورت سراسری اعلام شد.
نکته این است که این تعطیلیها موجب به وجود آمدن چالشهای بسیار زیادی میشود. به طور مثال همه مدارس دارای سیستم آموزش آنلاین نیستند و این امر، پیادهسازی این طرحها را با مشکل مواجه میکند. از آن گذشته تعطیلی مدارس موجب ایجاد مشکلات زیادی برای دانش آموزانی میشود که از برنامههای تغذیه رایگان مدارس استفاده میکنند و همین طور والدینی که به سر کار میروند و از برنامههای مراقبت مدارس برای فرزندان خود استفاده میکنند نیز دچار مشکل میشوند. (Binkley 2020) .
از سوی دیگر والدین دانشآموزان نیازمند حمایتهایی برای اطمینان حاصل کردن از سلامتی بچهها و از بین بردن ترس آنها به دلیل شیوع این بیماری هستند. این کار میتواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در مورد این بیماری بدون وارد شدن به جزئیات استرس زا صورت پذیرد و مجموعهای از دستورالعملهای بهداشتی، نظیر نحوه شستن دستها و ضدعفونی کردن محیط و همینطور حفظ فاصله اجتماعی به آنها آموزش داده شود. به این ترتیب و با حمایت خانوادهها، دانشآموزان میتوانند از این شرایط عبور کنند و احیاناً در صورت داشتن نگرانی و استرس و مشکلاتی نظیر عدم تمرکز و یا بی خوابی بر این مشکلات غلبه کنند. در عین حال تحقیقات نشان داده است که بعضی از دانش آموزان در خطر واکنشهای جدیتری نسبت به تاثیرات روانی این بیماری هستند و ممکن است از مشکلاتی نظیر افسردگی رنج ببرند. در صورتی که بچهها چنین نشانههایی را از خود بروز دادند، لازم است تا والدین با متخصصان حرفهای تماس بگیرند. (National Association of School Psychologists 2020)
مدارسی که دارای امکانات لازم برای پیادهسازی آموزشهای از راه دور و آنلاین هستند، میتوانند از عقب افتادگی تحصیلی دانشآموزان خود به دلیل تعطیلی مدارس جلوگیری کنند. اگرچه نحوه برگزاری کلاسهای آنلاین و کیفیت برگزاری آنها خود مسئله دیگری است و این کلاسها میتوانند با کیفیت پایین هم برگزار شوند و عملاً دستاورد زیادی نداشته باشند (Morgan 2015a). برای اجتناب از این وضعیت معلمان و مربیان آموزشی میتوانند با پیادهسازی دستورالعملها و راهنماییهای برخی سازمانهای متخصص و حرفهای در این زمینه، مثل " انجمن بینالمللی برای تکنولوژی در آموزش" (ISTE) به کیفیت و مطلوبیت کار خود اضافه کنند. در سال 2019 این انجمن یک سازمان جدید برای هدایت برنامههای آموزشی تاسیس کرد و در سال 2020 و با شیوع بیماری کرونا نیز اقدام به انتشار مجموعه دستورالعملهایی در مورد نحوه پیادهسازی یادگیری آنلاین و از راه دور، برای بهرهمندی حداکثری معلمان و دانشآموزان از شیوههای یادگیری از راه دور و آنلاین در شرایط شیوع و همهگیری این بیماری نمود.
فراهم کردن یک آموزش آنلاین و موثر
"انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش" مجموعهای از استانداردهای مشخص و مناسب را برای بهرهمندی معلمان و مربیان آموزشی ارائه کرده است و در قالب این استانداردها 14 شاخصه مهم و حیاتی را برای استفاده از تکنولوژی جهت پیادهسازی یادگیری آنلاین و از راه دور مشخص کرده است. با استفاده از این راهنماها و دستورالعملها برای پیادهسازی یادگیری آنلاین و از راه دور که پس از شیوع بیماری کووید 19 منتشر شدند، معلمان میتوانند از راهبردهای مناسب جهت برگزاری کلاسهای آنلاین خود بهره برده و تاثیر بسته شدن مدارس را بر پیشرفتهای علمی و آموزشی دانش آموزان خود به حداقل برسانند. برخی از توصیههای این انجمن، شامل نکات و پیادهسازی شیوههایی است که از رعایت برابری و کیفیت در دسترسی به آموزشهای آنلاین، ایجاد شفافیت در ارتباطات و فراهم کردن یک محیط یادگیری دانشآموز محور حمایت میکند. در عین حال این انجمن توصیههایی مبنی بر اهمیت ایجاد منابع آنلاین رایگان و آزاد و همینطور تمرکز بر فشارهای روانی که بیماری کووید 19 میتواند بر دانش آموزان و معلمان وارد کند، دارد.
کسب اطمینان از برابری در دسترسی به آموزش
به منظور کسب اطمینان، برای اینکه همه دانشآموزان از مزایای یادگیری آنلاین بهرهمند میشوند، نیاز است تا مجموعهای از منابع کافی برای دسترسی به اینترنت فراهم شود. در ایالات متحده هنوز هم عدهای از دانشآموزان درخانه از دسترسی به اینترنت محروم هستند. به طور مثال در سال 2017 و براساس تحقیقات انجام شده بیش از 14 درصد دانشآموزان آمریکایی که بین سنین 6 سال تا 17 سال قرار دارند، در خانه به اتصال اینترنت دسترسی نداشتند (Goldberg 2018). این وضعیت موجب میشود که تلاشها برای پیادهسازی آموزش آنلاین و جلوگیری از عقب افتادگی تحصیلی دانشآموزان بسیار مشکل شود. در واقع پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا چندین ناحیه آموزشی در این کشور مجبورشدند که برنامههای خود برای پیادهسازی آموزشهای آنلاین را به دلیل مشکل عدم دسترسی برخی از دانشآموزان به اتصال اینترنت خانگی به تعویق بیاندازند (Noonoo 2020a). به طور مثال ناحیه آموزشی فیلادلفیا شروع آموزشهای آنلاین خود را به تعویق انداخت و از معلمان خواست که راههای دیگری را برای ارائه آموزش پیشنهاد دهند که شامل برنامههای رادیویی و تلویزیونی میشد(Mezzacappa and Wolfman-Arent 2020).
تلاشهایی برای گسترش اتصالهای اینترنتی در ایالات متحده صورت گرفت و به طور مثال بسیاری از اپراتورهای مخابراتی آمریکایی اقدام به ایجاد شبکههای وای فای محلی رایگان کردند و همچنین از قطع شبکه اینترنت به دلیل بدهی مالی مصرفکنندگان خودداری کردند (Diaz 2020). با این حال افزایش دسترسی به اینترنت تضمین کننده دسترسی دانش آموزان به کلاسهای آنلاین نیست. براساس بسیاری از گزارشها، بسیاری از دانشآموزان خانوادههای محروم و حاشیهای، در خانه به کامپیوتر دسترسی ندارند و این رقم در بعضی از منابع تحقیقی تا 25 درصد ذکر شده است (Anderson and Perrin2018). به همین دلیل هم بعضی از نواحی آموزشی ایالاتمتحده نظیر نورث شور در سیاتل تلاش کردهاند تا برای دانشآموزان محروم کامپیوتر و شبکه وای فای رایگان تهیه کنند که البته بخاطر مشکلاتی این طرح نیز عقیم ماند (Tanner 2020).
شفافیت در ارتباطات
مدارسی که میتوانند دسترسی برابر همه دانش آموزان خود به آموزش های آنلاین را تضمین کنند، باید از سوی دیگر راه هایی را پیدا کنند که بر اساس آن یک ارتباط شفاف و دوسویه میان اولیای مدارس، کادر مدرسه و والدین دانش آموزان را به وجود آورند. به طور مثال باید مجموعهای از راهنمایی ها و دستورالعمل ها در مورد نحوه کار معلمان و کادر مدرسه در هنگام تعطیلی مدارس طراحی و در اختیار والدین قرار گذاشته شود and Fingal 2020) (Snelling. در عین حال باید دستورالعمل ها و راهنمایی های جامعی در مورد نحوه اتصال به کلاس های آنلاین، نحوه مواجهه با مشکلات فنی و اینکه چگونه والدین میتوانند در جریان برگزاری کلاسها از کودکان خود حمایت کنند، فراهم شود. براین اساس مدارس باید از طریق ایمیل یا طراحی وب سایت و ایجاد محیط ویژهای برای پرسش و پاسخ در آن، یک ارتباط دو طرفه سریع را میان والدین دانش آموزان، اولیای مدارس و کادر اجرایی مدرسه به وجود آورند. مدارس باید از والدین این سوال را بپرسند که آیا کودکان آنها میتوانند به طور صحیح و بدون اشکال به کلاس ها وصل شوند یا خیر و اینکه اگر به مشکلی برخورد کنند چگونه با مدرسه تماس بگیرند. در مورد معلمان نیز وضع به همین منوال است و آنها باید مرحله به مرحله برای استفاده از ابزار های آنلاین آموزش دیده و راهنمایی شوند. همچنین باید این امکان فراهم شود که از بستر های مختلف دیجیتال نظیر ویدئو و فیلم، متن و تصاویر و غیره استفاده شود تا این اطمینان به وجود آید که همه دانش آموزان به مفاد درسی و برنامه کلاسی دسترسی دارند Fingal 2020) (Snelling and
فراهم کردن یک محیط یادگیری با محوریت دانش آموزان
همچنان که والدین و معلمان در مورد فرایند و محتوای آموزش های آنلاین آگاهی کسب می کنند، در عین حال لازم است تا معلمان فضایی را ایجاد کنند که این فرایند آموزش آنلاین با محوریت خود دانشآموزان جریان پیدا کند. انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش ، این سبک از یادگیری را به عنوان یک عامل اساسی برای ایجاد فضای لازم و مناسب جهت استفاده از تکنولوژی و برای حمایت از یادگیری موثر دانشآموزان قلمداد میکند(International Society for Technology in Education, 2019). در واقع این رهیافت آموزشی بر نقش فعال و نه منفعلانه دانش آموزان در فرآیند یادگیری تاکید میکند و تلاش دارد تا دانش آموزان تنها دریافت کننده صرف اطلاعات و داده های درسی نباشند و از طریق مشارکت در فرایند آموزش محتوای درسی را جستجو و کشف کنند. به عنوان مثال به جای استفاده از تکنولوژی برای ارائه اطلاعات و داده های خام درسی به دانشآموزان و حفظ این دادهها توسط آنها، معلمان می توانند از طریق طراحی پروژه ها و کارهای گروهی از دانش آموزان بخواهند تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، اطلاعات مختلف آموزشی و درسی را جمعآوری کنند و با کمک هم کلاسی های خود ایده های مختلفی را در کلاس ارائه کنند (Chen 2010). . با اینکه معلمان می توانند به شدت وسوسه شوند که تکالیف درسی سنگین را برای دانشآموزان خود در نظر بگیرند، اما در واقع آموزش آنلاین باید با محوریت درگیر کردن دانش آموزان در فرایند تدریس پیش برود و به جای تاکید بر تکالیف سنگین درسی متعارف، بر کارگروهی با محوریت خود دانش آموزان به عنوان تکلیف درسی تمرکز شود. به همین خاطر معلمان باید به جای تاکید بر انجام دادن حجم زیادی از تکالیف درسی، تلاش کنند تا دانش آموزان از طریق گفتگوهای کلاسی مجازی و به طور زنده در طول کلاس در مبحث درسی مشارکت کنند و عملاً درگیر فرآیند کلاس و آموزش شوند.
Fingal 2020) (Snelling and به این ترتیب معلمان باید با توجه به امکانات تکنولوژیک و دیجیتال قابل دسترس برای دانش آموزان تکالیف درسی و پروژه های گروهی را تعریف کنند و مهارت دانش آموزان در استفاده از ابزارهای دیجیتال را برای انجام و ارائه تکالیف درسی مد نظر قرار دهند و به جای تعریف پروژه ها و تکالیف درسی سنگین محتوای آموزشی را به صورت آشکار و خلاقانه با دانش آموزان به اشتراک بگذارند (Anderson 2020).
استفاده از منابع با کیفیت و رایگان
یک شیوه الهام بخش و آموزشی در زمینه ارائه مفاد درسی می تواند استفاده از منابع آموزشی رایگان و با کیفیت باشد، که در فضای وب در دسترس می باشد. از جمله این منابع می توان به تورهای گردشگری مجازی اشاره کرد. این تورهای مجازی میتوانند ضمن ایجاد فرصت های یادگیری برای دانش آموزان، برای آنها بسیار الهام بخش نیز باشند. این تورهای گردشگری مجازی حتی زمانی که مدارس باز هستند نیز میتوانند بسیار انگیزه بخش و موثر باشد، چرا که این اجازه را به دانش آموزان می دهند که به نقاطی سفر کنند که در حالت عادی خودشان و خانواده و یا مدرسه ای که در آن تحصیل می کنند، نمی توانند آنها را به این مکانها ببرند. از جمله این تورهای گردشگری میتواند بازدید مجازی از موزه های کشور های مختلف و یا حتی نمایشگاههای نجوم باشد. اگرچه واضح است که سفر مجازی به اندازه یک سفر واقعی نمی تواند آموزنده و هیجان انگیز باشد، اما با این حال می تواند فرصت بسیار منحصر به فردی برای دانش آموزان باشد. یک تور گردشگری مجازی که به دقت برنامهریزی شده است میتواند به دانشآموزان این امکان را بدهد که به نقاط ناشناخته سفر کنند و در عین حال اگر این تورهای گردشگری مجازی با محتوای آموزشی و توضیحات معلمان همراه باشد، درک دانشآموزان از جهان و دانش آنها را نسبت به ناشناخته ها افزایش می دهد. همچنین سفرهای مجازی دایره لغات دانشآموزان را افزایش می دهد و شانس موفقیت آنها در آزمون های استاندارد آموزشی را بیشتر میکند (Morgan 2015b). بعضی از سفر های مجازی موجود در فضای وب به دانش آموزان این اجازه را می دهد که از کرات فضایی و مثلاً مریخ بازدید کنند و یا به دیوار بزرگ چین بروند و انواع موزه ها، باغ وحش ها و پارک های ملی را ببینند (Murphy 2020). . به علاوه معلمان می توانند با جستجو در اینترنت منابع با کیفیت و رایگان دیگری را برای ایجاد فرصت های یادگیری پیدا کنند. شایان ذکر است که بعضی از شرکتهای فعال در این حوزه به خاطر شیوع بیماری کووید 19 خدمات متنوعی را در این زمینه برای مدارس و دانش آموزان در نظر گرفته اند. به طور مثال باغ وحش سینسیناتی و باغ گیاهان آن که به خاطر شیوع این بیماری تعطیل شدهاند، کلاس های روزانه را برای آشنایی دانشآموزان با انواع گیاهان و جانوران برگزار میکنند (Tate 2020). ذکر این نکته هم ضروری است که علیرغم وجود منابع آموزشی رایگان و با کیفیت در فضای اینترنت، اما معلمان باید از تاثیرات ثانویه ابزارهای دیجیتال بر روی دانشآموزان آگاه باشند. به طور مثال ساعتهای زیاد نگاه کردن به صفحه کامپیوتر ممکن است موجب ایجاد سردرد، تاری و خستگی چشم و سایر مشکلات سلامتی برای دانشآموزان شود (World Health Organization2014) . به همین دلیل معلمان باید با دادن تکالیف درسی نوشتاری و همینطور ساختن کاردستی در کنار کارهای گروهی، یک تنوع مناسب را برای آموزش دانش آموزان در نظر بگیرند. این تکالیف و کارهای دستی پس از اتمام می تواند تصویر برداری شود و دانش آموزان تصویر آن را برای معلمان ارسال کنند (Anderson 2020).
واکنش نسبت به فشارهای روانی و احساسی
قرنطینه بودن در خانه می تواند فشار روحی و ترس مواجهه با یک همه گیری جهانی را افزایش دهد. یک استراتژی موثر برای معلمان و والدین در جهت کاهش این ترس میتواند ایجاد یک فضای شاد برای کودکان و دانش آموزان باشد. چنین راهکاری میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی برای دانش آموزان شود (Anderson 2020). همچنین معلمان باید به طور منظم وضعیت روحی دانشآموزان خود را بررسی کنند، مخصوصاً دانش آموزانی که در استفاده از ابزارهای دیجیتال مهارت کمتری دارند (Snelling and Fingal2020) بررسی احساسی دانش آموزان از نظر اضطراب و نگرانی می تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد. در هنگام شرایط سخت و استرس زا، قلب و روح دانش آموزان بسیار مهم تر از انجام تکالیف درسی است. در چنین شرایطی نباید توقع بی نقص بودن در انجام تکالیف درسی داشت . به جای آن معلمان باید از دانشآموزان در مورد پیشرفتها و بازخوردهای علمی آنها سوال کنند. یکی از راههای موثر در این زمینه میتواند شامل تلفن زدن به دانشآموزان و دادن اطمینان خاطر به آنها باشد (Tate 2020). از آنجا که دانشآموزان عادت کرده اند که معلمان خود را ببینند و صدای آنها را بشنوند، درس های کلاسی تصویری و ضبط شده توسط معلمان می تواند تاثیر بسیار انگیزه بخشی بر روی دانشآموزان داشته باشد، چرا که دانش آموز همزمان صدا و تصویر معلم خود را میبیند . آنها ترجیح میدهند که از طریق فایل های ویدیویی، مطالب درسی و توضیحات معلمان خود را ببینند و بشنوند. این امر می تواند از طریق استفاده از تلفن همراه یا سایر نرمافزارهای دیجیتال ارتباطی صورت پذیرد. اگرچه ساختن ویدیو های آموزشی و ارائه آن به دانش آموزان برای آنها جذاب است، اما اگر این امر به وسیله معلم خودشان صورت پذیرد تاثیر بیشتری خواهد داشت (Anderson 2020). وقتی معلمان ویدیو های آموزشی درسشان را خودشان تهیه میکنند، میتوانند در عین حال آن را با توجه به نیازهای دانشآموزان خودشان طراحی کنند و نکات اصلی محتوای درسی را در آن بگنجانند (Morgan 2014). معلمان هم نیاز به حمایت دارند و بسیاری از معلمانی که در طول شیوع بیماری کرونا اقدام به تدریس آنلاین کردهاند، این کار را برای اولین بار انجام داده اند. بر اساس دادههای " مرکز ملی آمار آموزشی ایالات متحده " تنها 21 درصد مدارس عمومی ایالات متحده بین سالهای 2015 تا 2016 میلادی تجربه برگزاری کلاس های آنلاین را داشتهاند (Riser- Kositsky2019) نکته جالب توجه اینجاست که در پاسخ به بحران آموزشی ناشی از شیوع این بیماری یکی از مدیران مدارس ایدهای را برای شرکت گوگل مطرح کرد که بر اساس آن برای تدریس آنلاین، این شرکت یک افزونه در مورد راهکارها و رهیافت های مختلف تدریس آنلاین در سرتاسر جهان را به سرویس خدمات خود اضافه کند. امری که بسیار مفید بود و کمک کرد که معلمان ناآشنا با شیوه های تدریس آنلاین از راهکارها و رهیافت های موثری که معلمان دیگر در سرتاسر جهان برای تدریس آنلاین استفاده می کنند بهره برند و از آنها یاد بگیرند (Noonoo 2020b).
استانداردهای انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش
علاوه بر مطالبی که در دوران شیوع بیماری کرونا، توسط این انجمن منتشر شده است، معلمان می توانند به استانداردهای طراحی شده از سوی این انجمن به عنوان راهنمایی برای پیادهسازی تدریس آنلاین مراجعه کنند. نکته اینجاست که این انجمن پیشروترین سازمان موجود برای تلفیق تکنولوژی و اهداف آموزشی به شمار میرود. (Zook 2017). این انجمن مجموعهای از استانداردهای آموزشی را برای دانشآموزان، معلمان اولیای مدرسه و مربیان آموزشی تهیه و پیشنهاد کرده است. میتوان گفت که استانداردهایی که این انجمن برای دانشآموزان و معلمان پیشنهاد کرده میتواند به طور اخص به عنوان راهنمایی ارزنده و مفید برای پیادهسازی آموزش های آنلاین در دوران تعطیلی مدارس، به دلیل شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته شود.
مجموعه استانداردهای انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش: ویژه دانش آموزان
استانداردهای ویژه دانش آموزان برای کمک به آنها جهت کسب و توسعه مهارت های یک زندگی مدرن و امروزی و مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته طراحی شده است که 7 استاندارد مشخص را در بر می گیرد: (International Society for Technology in Education. 2016.)
- یادگیرنده فعال و با اعتماد به نفس
این استاندارد به دلیل طراحی ویژه خود برای ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان جهت بر عهده گرفتن نقش های فعال در فرایند آموزش حائز اهمیت است. در این استاندارد از دانش آموزان خواسته می شود تا با شناخت ظرفیتهای تکنولوژی های معاصر و انتخاب دقیق آنها به اهداف آموزشی مد نظر خود دست یابند. در این راستا، دانشآموزان بازخوردهای لازم برای تقویت مهارت های خود، شخصی سازی محیط یادگیری شان و ساختن شبکه های لازم برای توسعه فرآیند یادگیری خود را به دست آورده و یاد می گیرند.
دومین استاندارد این مجموعه بر اهمیت شناخت پیداکردن دانش آموزان از حقوق و مسئولیت های خود، و مشارکت در جهان دیجیتال متمرکز است . دانشآموزان در این راستا یاد میگیرند که از تکنولوژی به صورت پاکیزه، امن و قانونی استفاده کنند. آنها همزمان یاد میگیرند که به حقوق و مالکیت معنوی دیگران در این فضای دیجیتال احترام بگذارند.
این استاندارد برای این طراحی شده است که دانشآموزان دانش را تولید کنند و در عین حال دانش خود از جهان را با پیادهسازی شیوههای علمی تحقیق و پیدا کردن اطلاعات لازم برای خلق و تعقیب اهداف آموزشی گسترش دهند. این فرایند موجب میشود که دانشآموزان شهامت ایدهپردازی و دادن تئوریهای جدید را داشته باشند.
این استاندارد، عنصر خلاقیت را در دانش آموزان تقویت می کند. در چارچوب این استاندارد دانش آموزان تشویق می شوند که راه حل های جدید را برای مشکلات دنیای واقعی و از طریق استفاده از انواع تکنولوژی های متفاوت ارائه دهند . آنها با استفاده از مهارت های تفکر انتقادی خود، به پیشواز مشکلات میروند و در فعالیتهایی درگیر میشوند که در طی آن با ریسک های حساب شده و موانع از پیش طراحی شده باید مواجه شوند.
این استاندارد در مهارت جستجو و یافتن راه حل های مشکلات، از طریق استفاده از طیف وسیعی از تکنولوژیها تمرکز دارد. در این استاندارد دانشآموزان با جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها یاد میگیرند که تصمیم سازی کنند و مشکلات را حل کنند. در این چارچوب آنها با تقویت درک خود از فرآیند و نحوه کار سیستم های پیچیده و ماشینی، راهحلهای مختلفی را ابداع و مرحله به مرحله به بوته آزمون میگذارند.
استاندارد ششم به دانشآموزان اجازه می دهد تا طرح های بکر و تازه را ابداع کنند. یکی از راههای رسیدن به این مقصود، ترکیب منابع مختلف دیجیتالی با یکدیگر و ابداع یک پدیده جدید از آنهاست. در این چارچوب دانشآموزان با ابداع و خلق یک محتوای جدید و مناسب سازی آن برای مخاطبانش، یک ارتباط خلاق را پایه گذاری میکنند.
این استاندارد بر گسترش افق دید دانش آموزان تمرکز دارد . در این چارچوب دانشآموزان با استفاده از ابزارهای دیجیتال با سایر دانشآموزانی که از فرهنگها و پیش زمینه های متفاوت هستند ارتباط برقرار میکنند. آنها با استفاده از تکنولوژی در بستری همگرا و سازنده و با همکاری یکدیگر جهان را کاوش میکنند و موضوعات و مشکلات مختلف را در سطح محلی و جهانی مورد بررسی قرار میدهند . در عین حال و به صورت همزمان از منظرهای مختلف در مورد راهحلهای امکانپذیر برای حل این موضوعات و مشکلات میاندیشند.
مجموعه استانداردهای انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش: ویژه معلمان
این استانداردها برای کمک به معلمان طراحی شده است، تا با استفاده معلمان از آنها دانشآموزان به یادگیرندگانی فعال و قوی تبدیل شوند. مانند استانداردهای ویژه دانشآموزان، استانداردهای ویژه معلمان نیز از 7 استاندارد مشخص تشکیل شده است:(International Society for Technology in Education. 2017).
این استاندارد بر توانایی یادگیری مهارتهای تکنولوژیک توسط معلمان متمرکز است. معلمان از طریق کار بر روی سایر مهارت های حرفه ای و فعالیت های انگیزه بخش که همزمان با هدف توسعه فرآیند یادگیری دانش آموزان نیز همراه است، به این هدف دست مییابند. در این استاندارد، معلمان با عضویت در شبکه های حرفه ای و به روز رسانی دانش خود در حوزه علوم و تحقیقات مرتبط با فرآیند یادگیری دانش آموزان، به این مهم دست می یابند.
در این استاندارد معلمان باید در جستجوی ظرفیتها و فرصتهای نوع خاصی از رهبری باشند که فرایند تدریس و یادگیری خود و دانش آموزان را شکل داده و تقویت کند. در این استاندارد از معلمان خواسته میشود تا تلاش کنند که دسترسی برابر به تکنولوژی جهت برآورده ساختن نیازهای همه دانشآموزان را در دستور کار خود قرار دهند. معلمان در عین حال باید به عنوان یک الگو و نمونه برای دیگر همکاران خود باشند و دائماً در جستجو و در حال شناسایی ابزارهای تکنولوژیک جدید برای بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان خود باشند.
این استاندارد شامل خلق فرصت هایی برای یادگیرندگان است، تا آنها را ضمن یک مشارکت اجتماعی مسئولانه هدایت کند. در این استاندارد معلمان باید دانشآموزان را در استفاده امن، پاکیزه و قانونی از ابزارهای تکنولوژیک مورد نظارت قرار دهند. آنها به دانش آموزان اهمیت حفاظت از داده ها و اطلاعات خصوصی خود و نحوه مدیریت آنها را می آموزند.
معلمان همچنین باید وقت کافی بگذارند و با دانش آموزان و همکاران خود همکاری کنند. در عین حال آنها باید با دیگر معلمان همکاری کنند تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال یک تجربه یادگیری را شبیه سازی کنند . با دانش آموزان نیز باید با استفاده از ابزارهای دیجیتال جدید، مشکلات کار بر روی تکنولوژی های جدید را بررسی کرده و آنها را تمرین کنند.
در این استاندارد، از معلمان خواسته میشود که فعالیتهایی را طراحی کنند که در طی آن دانشآموزان برای انجام وظایف خود انگیزه پیدا کنند و طیف وسیعی از توانایی های خود را به نمایش گذارند. بر اساس این استاندارد، معلمان باید با استفاده از تکنولوژی، یک تجربه یادگیری شخصی سازی شده را برای دانشآموزان به وجود آورند که یک فرایند یادگیری مستقل و مناسب را با توجه به نیازهای دانشآموزان به وجود میآورد.
معلمان باید یک محیط پویا را به وجود آورند که در بستر آن دانشآموزان خود هدایت فرایند یادگیری را برعهده گیرند. معلمان با ایجاد فرصت های یادگیری، دانش آموزان را باید تشویق کنند تا مشکلات را حل کنند و همزمان راه حل ها را ابداع کنند. معلمان باید یک فرایند خلاق و یک استراتژی یادگیری مدیریت شده را در بستر های دیجیتال و محیط مجازی برای دانش آموزان به وجود آورند.
این استاندارد بر روی استفاده از داده ها و اطلاعات برای حمایت از دانشآموزان تمرکز دارد. معلمان باید با استفاده از تکنولوژی و طراحی سیستم های ارزیابی شکلی/ منفرد و جامع، بازخوردهای لازم آموزشی را برای دانش آموزان فراهم کنند. این فرایند همزمان با راهنمایی والدین و دانشآموزان و تعیین سرعت و روند پیشرفت دانش آموزان، با استفاده از بحث و تبادل نظر در مورد نتایج این ارزیابی ها، کمک می کند که دانش آموزان خودشان مسیر آموزشی خودشان را هدفگذاری و اصلاح نمایند.
نتیجه گیری
به دلیل شیوع بیماری کووید 19 در ایالات متحده، بیشتر مدارس در این کشور تا ماه مارس سال 2020 میلادی تعطیل شدند. آخرین باری که این اتفاق برای مدارس افتاده بود سال 1918و زمان شیوع بیماری آنفولانزای اسپانیایی بود. تعطیلیمدارس از شدت شیوع بیماری کرونا کاست و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز کاهش داد. در طی شروع بیماری آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918 نیز بعضی از شهرها با تعطیلی سریع و زودهنگام مدارس، زودتر به این بیماری واکنش نشان دادند و از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری کردند. یک مطالعه که در مورد نحوه مواجهه 43 شهر ایالات متحده در برابر ویروس آنفولانزای اسپانیایی انجام شده است، نشان میدهد که شهرهایی که مدارس شان را زودتر و برای مدت طولانی تری تعطیل کردند تاثیر شیوع این بیماری و تعداد تلفات ناشی از آن را به نفع موثر و بیشتری کاهش دادند. (Maher 2020). اگرچه تعطیلی مدارس میتواند موجب کاهش مرگ و میر و نجات جان های بسیاری شود، اما چالشهای زیادی را هم به وجود میآورد، که دانشآموزان خانوادههای محروم را بیش از سایر دانشآموزان تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این چالشها مربوط به دانشآموزان محرومی است که از برنامههای حمایت غذایی رایگان مدارس استفاده میکنند. چالش بعدی در دسترسی نابرابر به تکنولوژی نهفته است. دانش آموزان خانواده های محروم به نسبت خانوادههای مرفه یا طبقه متوسط، دسترسی کمتری به کامپیوتر خانگی و اینترنت دارند. اگرچه در واکنش به بحران آموزشی ناشی از این بیماری، بسیاری از شرکتهای مخابراتی در ایالات متحده سطح دسترسی و پوشش اینترنتی خود را افزایش داده اند و به دلیل مسائل مالی و بدهی نیز شبکه های اینترنت خانگی را قطع نکردند، اما با این حال بسیاری از مدارس نتوانستند برای دانشآموزان محروم خود کامپیوتر های لازم برای اتصال به اینترنت و شرکت در کلاس های آنلاین و مجازی را فراهم کنند. آنچه مسلم است مدارس فقیرتر هم به نسبت سایر مدارس منابع مالی کمتری برای اختصاص به این امر در اختیار دارند (Morgan 2018). این شرایط موجب میشود که شمار زیادی از دانشآموزان از شرکت در کلاس های آنلاین محروم شوند. از اینها گذشته خانواده های محروم و با درآمد کم، اغلب والدینی را شامل میشوند که باید حتماً به نحوی کار و امرار معاش کنند و نمی توانند در خانه بمانند و از فرزندان خود حمایت کنند و این امر باعث میشود که آموزش های آنلاین برای این نوع دانش آموزان حتی زمانی که به اینترنت و کامپیوتر دسترسی دارند کمتر موثر باشد (Camera 2020). دانش آموزان خانواده های محروم تنها قشری نیستند که در بستر آموزش های از راه دور، مشکلات زیادی را تجربه می کنند. برای بسیاری دیگر از دانشآموزان که دارای نیازهای خاص و شرایط استثنایی هستند، آموزش های از راه دور به اندازه آموزشی که در مدرسه ارائه می شود موثر و مناسب نیست و همانطور که اشاره شد، بعضی از مدارس به دلیل همین مشکلات که معمولاً خانوادهها هم به آنها اشاره می کنند، مجبور میشوند که آموزشهای از راه دور خود را از شیوه آنلاین به سبکها و شیوههای دیگری تغییر دهند. به علاوه بسیاری از معلمان مدارس یا هیچ تجربهای در پیادهسازی آموزش های آنلاین ندارند و یا دارای تجربه بسیار اندکی هستند که موجب میشود، کیفیت مطلوبیت و بازده کلاس هایشان به شدت پایین بیاید. از سوی دیگر مدارسی که به هردلیل امکان پیادهسازی کلاس ها و آموزش های آنلاین را ندارند، مجبور هستند که برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانشآموزان به استراتژیهای دیگری روی بیاورند. بعضی از مدارس از برنامههای تلویزیونی ضبط شده و پخش آنها در ایستگاه های تلویزیونی محلی استفاده می کنند. بر همین اساس و به عنوان نمونه در شهر لس آنجلس، نواحی آموزشی و مدارس در همکاری با رادیو تلویزیونهای محلی، برنامههای درسی را تولید و ضبط میکنند که از طریق این ایستگاه های تلویزیونی برای دانشآموزان پخش میشود و دانشآموزان، در این مناطق شروع به دیدن برنامه های تلویزیونی درسی که البته منطبق با استانداردهای آموزشی کشوری است کردهاند (Noonoo 2020a). با این حال باید به این نکته هم توجه کرد که مدارسی که کلاس ها و آموزش آنلاین را برای دانشآموزان خود پیاده کردهاند با چالش هایی روبرو هستند. در این راستا استفاده از استانداردها، مقالات و راهکارهایی که توسط سازمان های معتبری نظیر " انجمن بین المللی برای تکنولوژی در آموزش " منتشر شده است میتواند با این چالشها مقابله کند و تاثیرات منفی آنها را به حداقل برساند . در عین حال این راهکارها و استانداردها می توانند به عنوان راهنمایی برای مدارس و معلمان عمل کرده و به دانشآموزان کمک کنند که در این شرایط شیوع بیماری کرونا، روند آموزشی خود را ادامه دهند و به پیشرفتهای بیشتری دست یابند. پایان سخن اینکه، در حالی که معلمان و مدارس تجارب بیشتری را هر روز در استفاده از شیوههای آموزش آنلاین، آن هم در این شرایط سخت کسب میکنند، شیوه ها و مدل های متنوع و ارزشمندی را در طی این مسیر یاد خواهند گرفت که در آینده و در شرایطی که به هر دلیل مدارس مجدد تعطیل شوند مدیریت شرایط را چه بسا آسان تر از امروز بر عهده خواهند گرفت.