وزیر سابق آموزش و پرورش در نشست اندیشهورزی بسیج سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد که برنامه درسی نقطه عزیمت تحول در آموزش و پرورش است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نهمین نشست اندیشهورزی پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان، بسیجیان، اعضای شورای پایگاه و کارکنان سازمان با عنوان «برنامه درسی، نقطه عزیمت تحول در آموزش و پرورش» برگزار شد.
در ابتدا مهدی جلالی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گزارش کوتاهی از جلسات قبلی این نشستهای اندیشهورزی و همچنین سوابق اجرایی و مدیریتی دکتر حاجی میرزایی را ارائه کرد.
در ادامه دکتر حاجی میرزایی با بیان اینکه از منظر مدیریت راهبردی، آموزش و پرورش از مسائل و مشکلات متعددی رنج میبرد، یاد آور شد: متناسب نبودن زمان و محتوای آموزشی، روشهای ناکارآمد آموزشی، عدم تمرکز در امور آموزش،نابرابری در فرصتهای آموزشی، ضعف مهارتهای معلمان، و ... از جمله مشکلات مزمنی است که در آموزش و پرورش هنوز حل نشده است.
وی با تأکید بر اینکه مهمترین اولویت آموزش و پرورش این است که بداند مهمترین مسألهاش چیست، گفت: پیش نیاز هر کاری در آموزش و پرورش رمزگشایی همین مسأله مزمن است که برای آن دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول این است که مسائل، تفکیک شده و مستقل از یکدیگر دیده شوند و این رویکرد، نظام آموزش و پرورش را یک سیستم نمیبیند.
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد دوم آموزش و پرورش را یک نظام و سیستم میبیند و همه جمع شدهاند تا ارزشی معین خلق کنند و اجزا از هم جدا نیستند.
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش ایران یک طراحی سنجیده وجود نداشته و ندارد، گفت: در این طراحی عناصری را داریم که کنار هم قرار دارند و کار میکنند اما یک سیستم و تعامل نظاممند ندارد و با به تعبیری دیگر ما اجتماع تشکیل دادهایم و یک سیستم نداریم.
وی با انتقاد از گسستگی و عدم تناسب در مفصل بندی اجزای آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دیگر بخشهای دخیل، افزود: فقدان نگرش سیستمی و تفکیک شده باعث شده مسائل ما حل نشود.
دکتر حاجی میرزایی تأکید کرد: برنامه درسی نقطه عزیمت و رکن اصلی در تحول آموزش و پرورش و پایه تمام اجزای نظام تعلیم و تربیت است و همه باید براساس آن شکل بگیرد.
وی دو حوزه «فهم مسأله» و «حل مسأله» را تبیین نمود و افزود: تا زمانی نگرش سیستمی به پایه اصلی آموزش و پرورش یعنی برنامه درسی وجود نداشته باشد مسائل برطرف نمیشود و ما باید راه درست را پیدا کنیم.
در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز دو بخش، فهم مسأله و حل مسأله را مهم برشمرد و بر ضرورت بهرهگیری از توان نخبگانی کارشناسان، علما، صاحبنظران درون و برون سازمانی در جهت غنابخشی به محتواهای آموزشی تأکید کرد.
سپس پرسشهایی از سوی حاضران صورت گرفت و دکتر حاجی میرزایی به آنها پاسخ داد.
گزارش تصویری این نشست اندیشهورزی را اینجا مشاهده نمایید.
انتهای پیام
