فرایند ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتابهای درسی سال تحصیلی 1403-1402 از 27 فروردین ماه آغاز و تا شهريورماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ثبت سفارش کتابهای درسی برای تمام پایهها و رشتههای تحصیلی از روز 27 فروردین ماه و ثبت نام پایههای ورودی اول، هفتم و دهم نیز از 5 تیرماه آغاز میشود.
در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسهیل دسترسی دانشآموزان به کتابهای درسی، نظارت نظاممند بر فرآیند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی 1403-1402 دورههای تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانشآموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتابهای درسی دانشآموزان استثنایی از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com و برابر جدول تقویم زمانی زیر انجام و پیرو آن کتابهای درسی، بر اساس سفارشات مثبوت در سامانه، توزیع می شود.
برای گروه میان پایه (پایههای تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) از 27 فروردین تا 26 خردادماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایههای ورودی اول، هفتم و دهم نیز از 5 تیر تا 10 شهریور ماه سال 1401 این امکان دیده شده است.
مخاطبان میتوانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتابهای درسی اقدام کنند.
شيوه ثبت سفارش و توزیع كتاب درسي
1ـ با توجه به اينكه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانشآموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام ميشود، مدارس ميبايست آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامهای و تحصیلی دانشآموزان را در سامانه سیدا به روز رساني و در اولین فرصت دانشآموزان را برای سال تحصیلی 1403-1402 ثبتنام نمايند.
*مدیران مدارس موظفند از طريق سامانه مربوطه نسبت به ثبت سفارش گروهي دانشآموزان اقدام و از ارجاع موردي دانشآموزان و اولياء آنان به كافي نت براي سفارش انفرادي پرهيز نمايند.
2ـ دانشآموزان و اولیاء آنها، در صورت تمایل میتوانند از طریق سامانه مذکور براي ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام كاربري برای ورود به سامانه، کد ملی دانشآموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانشآموز ميباشد.
*فهرست سفارش دانشآموزان در سامانه به صورت لحظهای قابل مشاهده میباشد، لذا درخواست نسخه چاپي ثبت سفارش فردي از اولیاء دانشآموز توسط مدارس به جهت صرفهجويي ممنوع ميباشد.
3ـ مدیران مدارس موظفند از طريق سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانشآموز، نسبت به ثبت سفارش گروهي دانشآموزان جهت کتابهای درسی انتخابی، هدیههای آسمان(ویژه اقلیتهای دینی)، ضمیمه پیامهای آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام نمایند.
4ـ بهاي كتابهاي درسي براي ثبت سفارش گروهي، صرفاً بر اساس قيمتهاي پشت جلد كتاب (ثبت شده در سامانه) ميباشد و دريافت هرگونه وجه اضافي ممنوع بوده و پيگرد قانوني دارد.
5ـ کتابهای درسی دانشآموزان تمامی دورههای تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانشآموز قید شده توزیع میشود.
*در صورتی که برای دانشآموزی سفارش کتاب درسی در سامانه ثبت شده باشد اما در سامانه سیدا برای سال تحصیلی 1403-1402 ثبت نام نشده باشد، حواله از منطقه به مدرسه برای این دانشآموز (تا زمانیکه در سامانه سیدا ثبت نام شود) صادر نمیشود.
6ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانشآموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه، به شرح ذیل وجود دارد:
6ـ1ـ در صورت جا به جایی دانشآموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانشآموز بهطور خودکار در سامانه اصلاح و کتابهای درسی دانشآموز در مدرسه جدید تحویل میشود.
6ـ2ـ در صورت جا به جایی دانشآموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسههای مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانشآموز ملزم به اصلاح سفارش میباشد، کتابهای درسی دانشآموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل میشود.
7ـ در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانشآموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانشآموز ملزم به اصلاح سفارش میباشد. تا امکان تحویل کتابهای درسی دانشآموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانشآموز به مدرسه فراهم شود.
8ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانشآموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به شرح ذیل اقدام شود:
8ـ1ـ مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه میباشد.
8ـ2 منطقه ملزم به بررسی و تایید حواله مرجوعی از مدرسه میباشد.
8ـ3ـ پس از تایید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانشآموز ملزم به اصلاح سفارش میباشد، تا امکان تحویل کتابهای درسی دانشآموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانشآموز، به مدرسه فراهم شود.
9ـ معلمان و دبيران محترم، میتوانند از تاریخ 1402/07/15 و دانشآموزانی که فقط به تعدادی از کتابهای درسی نیاز دارند از تاریخ 1402/08/01، فرآیند سفارش کتابهای درسی را از منوی "سفارش تک جلدی کتابهای درسی و بستههای آموزشی" در سامانه ثبت نمایند تا از طریق شرکت پست به آنها تحویل شود، این خدمت تا تاریخ 1402/11/30 ادامه خواهد داشت.
10ـ توزیع کتابهای هنرجویان شاخه فنی و حرفهای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع بوده و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه میباشد.
11ـ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه میبایست مواد آموزشي را مطابق با تقويم زماني اعلامي و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزيع مواد آموزشي توزيع نمايند.
اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از طریق شمارههای مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار 88309266 آماده دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سؤالات مربوط است.
انتهای پیام
تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی براي سال تحصيلي1403-1402
|
عنوان فعالیت
|
دوره تحصیلی
|
شروع
|
پایان
|
ثبت سفارش گروهی و انفرادی
|
آمادگی تکمیلی (پیش دبستانی استثنایی)
پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)
پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه
پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه پیش حرفهای استثنایی
پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش)
پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفهای استثنایی
|
1402/01/27
|
1402/03/26
|
آمادگی مقدماتی (پیش دبستانی استثنایی)
پایه اول دوره ابتدایی(عادی و استثنایی)
پایه هفتم دوره اول متوسطه
پایه هفتم دوره اول متوسطه پیش حرفه ای استثنایی
پایه دهم دوره دوم متوسطه
پایه دهم دوره دوم متوسطه حرفهای استثنایی
|
1402/04/05
|
1402/06/10
|
اصلاح سفارش
|
تمامی دورههای تحصیلی
|
1402/04/18
|
1402/06/31
|
توزیع استان به منطقه
|
تمامی دورههای تحصیلی
|
1402/02/04
|
1402/06/31
|
توزیع منطقه به مدرسه
|
تمامی دورههای تحصیلی
|
1402/06/11
|
1402/06/31
|
توزیع مدرسه به دانشآموز
|
تمامی دورههای تحصیلی
|
1402/06/18
|
1402/07/01
|