معاون دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهارداشت: تمام رشتههای شاخه فنیوحرفهای در حال حاضر به صورت بستهمحوری تعریف شدهاند که منابع غیر مکتوب آن در قالب رمزینههای پاسخ سریع قابل بهرهبرداری است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مجتبی انصاریپور گفت: دفتر تألیف فنی وحرفه ای تلاش دارد با توجه به عنوان سال جدید که سال تولید، نامگذاری شده، علاوه بر رسانههای مکتوب و غيرمكتوب یاد شده، از فناوریهای واقعیت مجازی، نرمافزار تعاملی و در صورت امکان به شکل محدود به سمت کاربرد متاورس در این آموزشها حرکت کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاست جایگزینی بستههای تربیت و یادگیری با کتاب درسی و اینکه اکنون در حوزه فنی وحرفهای علاوه بر کتب درسی چه اقلام دیگری به پیشبرد اهداف آموزشی کمک میکنند، عنوان کرد: تمام رشتههای فنیوحرفهای در حال حاضر با نگاه تحولی به صورت بستهمحوری تعریف شدهاند و دارای کتاب جدید، راهنمای هنرآموز، همراه هنرجو و فیلمهای هنرجو هستند که در قالب رمزینههای پاسخ سریع قابل بهرهبرداری است. معاون دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سفارشهایی از سال گذشته برای تولید موشنگرافیک (۲۰ عنوان) نیز در حال تهیه و تدوین است.
انصاریپور افزود: هر رشته برای دوره سه ساله پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دارای شش کتاب کارگاهی است. علاوه بر آن، دارای دو کتاب دانش فنی پایه در پایه دهم و دانش فنی تخصصی در پایه دوازدهم و همچنین کتاب مشترک گروه است.
وی درباره نیاز به کتاب درسی در شکل فیزیکی و کاغذی آن در شاخه فنیوحرفهای و شاخه کاردانش که عمدتاً کارگاهی و عملی هستند گفت:وجود منابع مکتوب می تواند تا حدودی به عدالت آموزشی و آموزش همسان کمک کند؛اگر چه بعضی از کتاب ها مانند کتاب همراه هنرجو، کتابی است که به دلیل دارا بودن روابط،نمودار ها ودیاگرام ها و نقشه های تخصصی پس از فراغت از تحصیل هنرجو،در دنیای کار هم می تواند برای اوتسهیل گر باشد.اما آن بخش از رشتههایی که کتاب درسی ندارند ناظر به بعضی رشتههای شاخه کاردانش است. دلیل آن هم، استانداردمحور بودن رشتههای مهارتی و وابسته بودن روزآمدی آنها به استانداردهایی است که دستگاههای متولی این استانداردهارا تهیه می کنند.
معاون دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه تغییرات جدی درروزآمدی و شایسته محوری این استانداردها اتفاق نیفتاده است؛ شاید هرگونه تغییر در منابع درسی و عوض کردن کتابهای درسی این شاخه، چندان محلی از اعراب نداشته باشد.از طرفی آموزش یک شغل در دو شاخه متفاوت که ممکن است همپوشانی محتوایی نیز داشته باشند تردید در چاپ کتاب برای این شاخه تحصیلی را تقویت می کند.لذادر بازنگری طراحی مفهومی دوره تحصیلی این شاخه با شاخه فنی و حرفه ای، تغییراتی رانحوه ارایه شاخه کاردانش (درصورت تصویب این طرح شاهد) خواهیم بود.بهطور کلی در حال حاضر، وجود کتاب درسی به عنوان یک منبع تربیت و یادگیری اجتنابناپذیر است. این منبع میتواند تا حدودی تضمینکننده عدالت آموزشی باشد.
وی اضافه کرد: ولی چنانچه ظرفیت فناورانه و زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری دانشآموزی و به طور اعم آن در آموزشوپرورش فراهم شود؛ حرکت به سوی کتابهای الکترونیکی تعاملی و منابع مجازی مانند متاورس میتواند علاوه بر ایجاد انگیزه، تسهیلکننده فضای یاددهی - یادگیری نیز باشد؛ چه اینکه نسل جدید دانشآموزان با فضای بازیهای رایانهای و ادبیات گیمیفیکیشن بیشتر موانست دارند.
معاون دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به نو شدن چهره مشاغل و حرکت به سمت حِرف دیجیتالمحور، میتوانیم افرادی را تربیت کنیم که در آینده چنین مشاغلی را راهبری کنند؟» اظهار کرد: در زمان فعلی هم بسیاری از موضوعات درسی آموزشهای فنیوحرفهای در بستههای تربیت و یادگیری آورده شده است، در همین راستاست. به عنوان مثال در زمینه صنعت حرفههای جدیدی مانند نصب تاسیسات حفاظتی و ساختمانهای هوشمند با پروتکل جهانی KNX،رله های قابل برنامه ریزی، سامانه های فتوولتاییک(خورشیدی)، اشاره به کاربرد هوش مصنوعی، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) کاربرد شبیه سازها در آینده این آموزشها نمون هایی از آیند نگری در آموزشهای فنی و حرفه ای است. در ضمن آموزش ها ی شاخه کار دانش کمتر این نگاه آینده نگرانه برخوردار بوده است.
انصاریپور ادامه داد: انقلاب صنعتی نسل چهارم، موضوعاتی از جنس اینترنت اشیا(IOT)، هوش مصنوعی (AI)، کاربرد فضاهای سایبری، بلاکچین و به طور کلی دیجیتالیزه شدن و کاربرد نسل جدید اینترنت تعاملی ،حوزههای حرفه ای وشغلی را دستخوش تحولی جدی کرده است.
وی با بیان اینکه از آنجایی که بیشتر کارگران ماهر در دنیا، آموزش لازم برای کاربست این مهارتهای جدید را نداشتند این نگرانی در بازار اشتغال جهانی وجود داشت که ممکن است بسیاری از افراد با حضور این تغییرات فناوری، فرصتهای شغلی خود را از دست بدهند ودر بعضی موارد صاحبان مشاغل انها را در جایگاه نیروی کارتعدیل کردند،اظهار کرد: لذا انقلاب صنعتی نسل پنجم با تاکید بر حفظ کرامت انسانی و توسعه منابع، تلاش میکند تا بیشتر بر تربیت و یادگیری نیروی کار ماهرو کار آمد و تابآور تاکید کند تا با این نگاه ارزشی، فرصت های شغلی برای انها با یک حاشیه امن همراه باشد.
معاون تالیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: بنابراین آموزشهای فنیوحرفهای نیز در نیاز سنجی های و انطباق با بازار کار،لاجرم به سمت کیفیبخشی بیشتر آموزشهای خود حرکت خواهد کرد .بدیهی است از آنجاییکه ابتنای کدگذاری مشاغل و حرف این آموزشها بر اساس نظام طبقهبندی مشاغل بینالمللی ايسكو 2008 (ISCO08 ) است با انتشار نسخه جدید این استاندارد مشاغل بین المللی،در آینده نزدیک (۲۰۲۸) لزوم توجه به روز آمدی مجدد این آموزش ها در دفتر برنامه ریزی و تالیف بستههای تربیت و یادگیری فنیوحرفهای در دستور کار قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام