در نشست مشترک مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و ادارهکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛ موضوع «آسیب شناسی چرخه پژوهش در آموزش و پرورش»مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نشست مشترک اعضای شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و اعضای شورای تحقیقات و شورای معاونین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، شورای مرکز پژوهشی تبریز، اعضای شوراهای گروه پژوهشی چندزبانه و چندپایه در تبریز برگزار شد.
در این نشست مشترک دکتر علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در هیچ دینی به اندازه اسلام و در هیچ کتابی به اندازه قرآن جایگاه علم تبیین نشده است، بیان کرد: منزلت علم و عالم در روایات نشانگر اهمیت علم در دین اسلام است.
وی تحقیق را تلاش جهت دستیابی به حقیقت فرای تصور عمومی دانست و نمونه این موضوع را در علاقه معلمان به تعلیم و تربیت ذکر کرد که بر خلاف تصور عمومی، بر اساس نتایج دقیق ترین مطالعات پژوهشی میزان علاقه فرهنگیان کشورمان به شغل خود و میزان اعتماد به نفس دانش آموزان ما در بالاترین رده های جهانی قرار دارند.
محبی وجود نقایص را از ضعف تحقیق و پژوهش بیان کرد و یادآور شد: پژوهش و تحقیق از دوباره کاری و هزینه تراشی برای سازمانها و نهادها جلوگیری می کند.
وی با تاکید بر اهمیت و لزوم تربیت دانشآموز خلاق و پرسشگر ادامه داد: اگر بخواهیم پژوهش را در مدارس نهادینه کنیم باید دانش آموزی خلاق و پرسشگر تربیت کنیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تشریح برنامههای راهبردی پژوهشگاه؛ مرجعیت علمی و جایگاه ممتاز در بین پژوهشگاههای مشابه را چشم انداز این پژوهشگاه در پنج سال آینده دانست و گفت: سیاستگذاری، راهبری و نظارت بر انجام طرح های پژوهشی، رصد و پایش نظام تربیتی، تولید دانش، تربیت و توانمندی سازی پژوهشگران متخصص برای پاسخگویی به نیازهای مدرسهای از جمله ماموریتهای پژوهشگاه است.
وی ساماندهی شورای تحقیقات استانها، تدوین شیوهنامه اعتبارات پژوهشی، طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی و بانک جامع اطلاعات را از اقدامات خوب پژوهشگاه در مدیریت امور پژوهشی ذکر کرد.
دکتر محبی با اشاره به چرخه پژوهش، گفت: برای کاربست بهتر یافته ها پژوهشگر و مدیر سفارش دهنده پژوهش در تمام مراحل انجام پژوهش از نیازسنجی، اجرای دقیق تحقیق و بکارگیری یافته های بدست آمده باید در کنار هم باشند.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین پوررادی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانی شرقی با اشاره به هدف اصلی پژوهش در بهبود فرایندها و کمک به تصمیم گیری ها برای کاهش مشکلات و حل مسائل تعلیم و تربیت گفت: توسعه کیفی آموزش پرورش نیازمند انجام تحقیقات کاربردی و عمیق در ابعاد مدرسه است.
وی فعال نمودن شورای تحقیقات استان، تشویق معلمان به اقدام پژوهی و درس پژوهی، توجه به تربیت دانش آموز پژوهشگر و پرسشگر، فعال نمودن پژوهشسراها و آنچه در حوزه های مختلف پژوهش توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش پرورش، برنامه ریزی می شود را در استان خواستار شد.
همچنین دکتر کلانتری، سرپرست مرکز پژوهشی تبریز ضمن تشریح این برنامه، هدف از این نشست مشترک را آسیب شناسی چرخه پژوهش در آموزش و پرورش و ایجاد تعامل پژوهشگاه مطالعات با پژوهشگران و اساتید دانشگاه به ویژه دانشکده های علوم تربیتی استان ها ذکر کردند.
نیازسنجی و مساله یابی درست، نظارت بر روند اجرای پژوهش، نظارت بر صحت دادههای کمی و کیفی، علل عدم استفاده از پیوست پژوهشی توسط برخی از مدیران، نحوه ارتباط پژوهشگاه مطالعات با دانشگاه ها، چالش مداخله کارکنان در قراردادها و عدم کاربست بهنگام و زودهنگام یافته های پژوهش از مهمترین چالش های حوزه پژوهش بودند که حاضرین در جلسه مطرح کردند و اعضای شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات پاسخگوی سئوالات بودند.
انتهای پیام