اکنون بشریت در برههای از تاریخ واقع شده است که ارتباطات و پیچیدگیهای روابط عمومی بسیار حساس و دارای اهمیت گردیده است؛ و این درحالی است که جوامع به سرعت در حال حرکت به سمت زیست رسانهای هستند.
مؤلفههای شناخت و انگارههای ذهنی افراد از محیط و انسان تغییر پیدا کرده است تا جایی که تک تک نمادها و معیارهای صامت و مصوت ذهن ساز شدهاند.قطع به یقین باید پذیرفت که الگوی ارتباطات در آینده نه چندان دور دستخوش تغییرات گستردهتر و تحولات عمیقتری خواهد شد و امروز مدیران روابط عمومی و ارتباطات باید برای ایجاد زیرساختهای لازم آن دوران بیاندیشند و قدم بردارند.
اقتضائات شرایط جدید در تخاطب رسانهای نیازمند انسان رسانههایی است که طول و عرض و عمق میدان را دقیق فهم کند و با رویکردی آیندهنگرانه برنامهریزی کند تا بتواند مدیریت رسانهای در حوزه تخصصی خود را به نحو احسن ترتیب دهد.شاید به جرأت میتوان گفت مهمترین مؤلفه آمادگی برای این تحول تغییر تعریف مفهوم رسانه و ارتباطات در اذهان است. امروز ما باید بپذیریم که رسانهها تبدیل به قدرت حکمرانی شده اند، دوران «اداره روابط عمومی» به سر آمده است و در حال تبدیل به «مرکز مدیریت رسانه» میباشد.
جای خرسندی است که برخی نهادها پیشرو در این عرصه شدند و امیدواریم دستگاههای دولتی نیز این اصل را پذیرفته و با تغییر نگرش به اهمیت مدیریت رسانهها در تعامل و ارتباطات سازمانی و هدایت و اقناع افکار عمومی پی ببرند.
بی مناسبت نیست از فرصت روز ارتباطات و روابط عمومی استفاده کنم وضمن تبریک این روز به همکاران ساعی وتلاشگر خودم، توفیق آغاز تغییر وتحول در مفهوم روابط عمومی را برای اصحاب اطلاع رسانی از خداوند مسئلت نمایم.
مهدی حاجی محمدی
مشاور رئیس سازمان در امور ارتباطات و رسانه و مدیر روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ فعال و پژوهشگر رسانه