معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: ارزشیابی از برنامههای درسی آموزشهای شاخه فنی و حرفهای، یکی از مهمترین وظایف دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای پس از استقرار نظام مبتني بر شايستگي در این آموزشهاست.
مجتبی انصاریپور معاون زمینه صنعت دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش گفت: بعد از اجرای برنامههای درسی جدید در این شاخه از سال ۱۳۹۵، ارزشیابی از برنامههای درسی در برنامههاي دفتر پيشبيني شد.
وي ادامه داد: با توجه به مراحل ۲۵ گانه فرایند برنامهریزی درسی فنیوحرفهای و مهارتی (شامل ده مرحله دنیای کار و پانزده مرحله دنیای آموزش) در بیست و چهارمین مرحله به ارزشیابی برنامه درسی ميپردازد. لذا در موقعیت زمانی فعلی و پس از گذشت چند سال از اجرای برنامهها و اتمام پایان پاندمی کرونا زمان مناسبی است تا کارشناسان برنامهریزی درسی آموزشی فنیوحرفهای و مهارتی ارزیابی از برنامهها داشته باشند.
ارزشیابی وسیلهای برای تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدفهای آموزش مطلب مورد نظر میباشد. برای تعیین وضع موجود برنامه در دو فاز دنیای کار و آموزش از برنامههای درسی قصد شده و اجرا شده با دو رویکرد اصلی تغییرات فناوری و پیچیدگیهای اجرای برنامه، ارزشیابی به عمل خواهد آمد؛ به همین منظور، کارگاه ارزشیابی از برنامه درسی در مدرسه دارالفنون در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و مقدمات طرح و ابزارهای لازم برای شروع این فرآیند ارزشمند تبیین شد. در ادامه این فرایند برای عملیاتی کردن پروژه با استفاده از نرمافزارهای متداول و در دسترس، سؤالاتی که در این پیمایش، کارشناسان محترم به دنبال پاسخ آنها بودند تهیه و در دو بخش مجزا دنیای کار و آموزش طراحی شد. خوشبختانه با تلاش همکاران، استلزامات اولیه مورد نیاز در ۳۳ رشته شاخه فنیوحرفهای تا قبل از 1402 تهیه و آماده شد.
انصاري پور گفت: مشارکتکنندگان این فرآیند در فاز دنیای کار ، شامل کارفرمایان، فروشندگان کالا و خدمات، خبرگان دنیای کار و انجمنهای حرفهای و تخصصی هستند و ابزار جمعآوری دادهها در این فاز، مصاحبه با مشارکتکنندگان تا حد اشباع نظری در پاسخ سؤالات در نظر گرفته شده است.
مشارکتکنندگان دنیای آموزش، شامل هنرآموزان و هنرجویان دو وجهی (شاغل در دنیای کار و دنیای آموزش)، فارغالتحصیلان و مربیان آموزشهای فنیوحرفهای خواهند بود. بدیهی است به دلیل تنوع پودمان درسهای مختلف رشتههای شاخه فنیوحرفهای، تعیین و بسط سؤالات مصاحبه ساختار یافته و نيمهساختار يافته، توسط کارشناسان تعیین خواهد شد. اما چارچوب کلی برای همه رشتهها مشابه یکدیگر بوده و انتظار میرود گزارش نهایی این پیمایش، ساختار واحدی برای همه رشتهها در برگیرد.
مشاركت معاونت آموزش متوسطه با استفاده از ظرفيت دبیرخانههای راهبردی و گروههای آموزشی سهم عمده و بسزایی ميتواند در تکمیل این ارزشیابی در فاز دنیای آموزش داشته باشد. امید است با تحليل دادههاي بهدست آمده از این پژوهش به سرعت بتوانیم روزآمدی برنامههای درسی و محتوای مکتوب و غیرمکتوب بستههای تربیت و یادگیری را در دستور کار قرار دهیم و با توجه به اینکه امسال، به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است؛ با توانمندسازي نيروي كار در حوزه توليد، به رشد آن كمك كرده باشيم.
انتهاي پيام