جستجو
ﺳﻪشنبه 1404/07/22 ساعت 01:06
lead
flag

دانش‌آموزان با مهارت‌آموزی توانايی تأمين آينده غذايی كشور را دارند

106
0

رئیس گروه دروس كشاورزی و غذا ضمن اشاره بر جايگاه والای كشاورزی در اقتصاد كشور، نرخ كم محصولات، ريسک بالای توليد و عدم حمايت از كشاورزان را، عامل كاهش استقبال والدين برای هدايت فرزندانشان به دروس کشاورزی عنوان کرد.

عابدين آريان‌پور؛ رئیس گروه دروس كشاورزی و غذا در خصوص اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با رشته های کشاورزی، در گفتگو با روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش گفت: «با توجه به اهميت امنيت غذایی برای استقلال هر كشور، دانش‌آموزان با انتخاب رشته‌های كشاورزی، متناسب با علاقه و استعداد خود، علاوه بر كمک به توليد و رونق اقتصادی آينده، شغل مطمئن‌تری را نیز در آینده عهده‌دار خواهند بود.»
وی با بیان اینکه تولید پایدار و سالم محصولات كشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی، امری بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: «در برنامه درسی و در امتداد آن در محتوای بسته‌های تربيت يادگيری، سعی بر آن است تا به ارتباط منطقی و سازمان یافته بین دنیای کار و دنیای آموزش توجه شود. آموزش تولید پایدار و سالم محصولات كشاورزی ، برای دستیابی به امنیت غذایی، نسبت به آموزش ديگر دروس، بسیار پیچیده‌تر است؛ اما ارتباط تنگاتنگی با نگرش فعالان این بخش دارد؛ به گونه‌ای که در برنامه‌های درسی رشته‌های كشاورزی، آموزش شایستگی‌های فنی به‌صورت درهم تنيده با شايستگی‌های غیرفنی؛ درستكاری، بهداشت، ايمنی، مسئوليت‌پذيری و حفظ محيط زيست ارتباط دارد.»
آریان‌پور در خصوص نگرش منفی والدین نسبت به رشته کشاورزی گفت: «اكثر والدین نسبت به جايگاه والای كشاورزی در اقتصاد كشور آگاهی دارند؛ اما نرخ كم محصولات، ريسک بالای توليد و عدم حمايت از كشاورزان، علاوه بر رفاه كمتر این حرفه در مقايسه با ساير حِرَف، منجر به كاهش استقبال والدين برای هدايت فرزندانشان به اين حرفه می‌شود.»
رئیس گروه رشته کشاورزی، در خصوص موقعیت‌های شغلی این رشته گفت: «در بخش كشاورزی در دو شاخه فنی‌وحرفه ای و كاردانش، پنج گروه رشته تحصيلی وجود دارد كه به ازای هر كدام حداقل سی شغل احراز می‌شود و دانش‌آموزان طی سه سال، مهارت‌های مورد نياز خود را كسب می‌کنند.»
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص آمار شاغلان فارغ‌التحصیل در رشته کشاورزی وجود ندارد؛ اظهار کرد: «متأسفانه به دليل عدم انسجام و هماهنگی کافی بین وزارتخانه‌ها و ساير دستگاه‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش، بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص آمار شاغلان فارغ‌التحصیل در این رشته وجود ندارد؛ اما شواهد ميدانی حاکی از این است که آمار فارغ‌التحصيلان هنرستان‌های کشاورزی كه در اين بخش اشتغال دارند، چندان قابل قبول نيست؛ هرچند که وضعيت فارغالتحصيلان این رشته نسبت به ساير رشته‌های تحصيلی، از جایگاه بهتری برخوردار است.»

آریان‌پور در خصوص راهکارهای جذابیت کتب درسی گفت: «اگر برنامه‌های تربيتی، يادگيری و مهارتی، متناسب با نياز بازار كار طراحی شوند و برنامه‌ها به‌صورت خلاقانه و منعطف متناسب با آمايش سرزمين باشد؛ فرایند یادگیری با استفاده از ابزارهایی چون؛ پژوهش و بحث و گفتگو در کلاس برای دانش‌آموزان جذاب‌تر می‌شود.»
رئیس گروه کشاورزی و غذا در پایان در خصوص نمود هويت ايراني و كارگر ايرانی در کتب درسی عنوان کرد: «نمود هویت ایرانی و کارگر ایرانی، برقراری ارتباط بين تجربه و فنون ايرانيان در كشاورزی با كشاورزي نوين؛ همچون تعاون بين كشاورزان، احداث قنات و روش‌های آبياری در يک پژوهش است؛ به گونه‌ای که دانش‌آموزان با واژه شيرواره كه در گذشته در خصوص فراوری شير دام انجام می‌گرفت آشنا شده و برای امكان اجرای كشت مكانيزه در خصوص ماشين‌ها و تجهيزات كشاورزی آن را به‌كار می‌بندند.»

انتهاي پيام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام
ایمیل
وب سایت