نشست علمي ـ تخصصي مسائل و چالشهاي تأمين منابع مالي آموزش و پرورش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد.
نشست علمي ـ تخصصي مسائل و چالشهاي تأمين منابع مالي آموزش و پرورش با حضور برزويان مديركل محترم بودجه، محسنينيا كارشناس ارشد بودجه، انصاري مدير گروه پژوهشي اقتصاد و نيروي انساني پژوهشكده تعليم و تربيت؛ پيرامون مسائل و چالشهاي تأمين منابع مالي آموزش و پرورش برگزار شد.
در اين نشست كه كارشناسان مركز پژوهشهاي مجلس شورای اسلامی، معاونت آموزش متوسطه، مدیران کل، معاونین و کارشناسان آموزش و گروههای آموزشی دوره متوسطه حوزه ستادی، معاونین ، اعضای هیأت علمی و کارشناسان سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، ابتدا دكتر برزويان مديركل دفتر بودجه مباحث خود را در سه حوزه مباني نظري، اصول و الگوي مفهومي تأمين و تخصيص منابع، تحليل بودجه وزارت آموزش و پرورش طرح كرد.
وی گفت: در بخش مباني نظري و اصول تأمين منابع مالي آموزش و پرورش سه اصل كليدي كفايت، عدالت ـ برابري و كارآيي مطرح است و اصل كفايت تابع هزينه، قضاوت متخصصان، شواهد و اسناد است.
برزویان افزود: به دليل افت و خيزهاي فراوان تأمين منابع مالي، آموزش و پرورش در اصل كفايت مانده است و تمركز قابل توجهي بر كسري بودجه آموزش و پرورش در دهههاي گذشته و حال حاضر وجود دارد و اين كسري بودجه همواره بحث جدي در وزارت آموزش و پرورش ايجاد كرده و اجراي طرحهاي آموزشي بهويژه طرحهاي تحولي را با چالش مواجه نموده است.
در ادامه مهندس محسنينيا كارشناس ارشد سازمان برنامه و بودجه، عامل مهم در حوزه بودجه و بودجهريزي در سازمان ها و نهادهاي آموزشي مخصوصاً وزارت آموزش و پرورش را برنامهريزي آموزشي عنوان كرد و يادآور شد: برنامهريزي آموزشي پیشبینی عملیات و فعالیتهای آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده، با توجه به امکانات و محدودیتها است.
ایشان گفت: تحولات جمعيتي دانشآموزي، جابهجايي جمعيتي، انتظارات، خواستهها، ديدگاهها و انعطافپذيري در سياستهاي آموزشي به ويژه زماني كه فرصت انتخاب وجود دارد، در حوزه برنامهريزي آموزشي مؤثر و اساسي است.
در پایان جلسه دكتر انصاري مدير گروه پژوهشي اقتصاد و نيروي انساني پژوهشكده تعليم و تربيت به اهميت نقش دولت بر اساس قانون اساسي در تخصيص منابع مالي آموزش و پرورش پرداخت و آشنا ساختن مردم با حقوق شهروندي خود در بهرهمندي از خدمات اجتماعي مصرح در قانون اساسي بهويژه برخورداري از آموزش عمومي با كيفيت در پرتو اصل 30 قانون اساسي را از محورهاي كليدي تحقق، بنياديترين آرمان انقلاب اسلامي دانست.
انتهای پیام